Wydarzenia

Faustyna drąży drugi tunel kolejowy

Na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec maszyna TBM Faustyna rozpoczęła pracę, startując z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej. W wyniku jej pracy powstanie drugi z czterech jednotorowych tuneli kolejowych. Jego wymiary to ok. 1100 metrów długości i 8,5 metra średnicy. Dzięki niemu powstanie połączenie głównego tunelu dwutorowego w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska, a także Łódź Żabieniec.

Tarcza TBM Faustyna zaczęła drążenie tunelu w Łodzi (fot. PKP PLK)
Tarcza TBM Faustyna zaczęła drążenie tunelu w Łodzi (fot. PKP PLK)

Faustyna ma za sobą już wydrążenie jednego tunelu. Po zakończeniu prac od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej o długości 940 m, maszyna odbyła przegląd. Za pomocą specjalistycznych dźwigów poszczególne człony, w tym czoło tarczy zostało wydobyte na powierzchnię, gdzie przeprowadzono konserwację urządzeń i wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających. Następnie poszczególne człony TBM o łącznej długości 110 metrów oraz ciężarze ponad 1,3 tys. ton zostały obrócone o 180 stopni i z powrotem umieszczone w komorze. Sprawnie przeprowadzona operacja podłączenia niezbędnych elementów pozwoliła na start maszyny.

Jaki jest dalszy front prac?

Po zakończeniu tego etapu Faustyna będzie na półmetku. Przed nią będzie jeszcze budowa dwóch podziemnych nitek kolejowych. Kolejne tunele będą wiodły od komory przy ul. Żniwnej o długości ok. 760 metrów do komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej, a także od komory przy ul Stolarskiej o długości 710 metrów do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Druga maszyna na postoju technologicznym

Tymczasem TBM Katarzyna dotarła do Polesia, gdzie obecnie przechodzi przegląd czoła tarczy zanim przewierci się przez ścianę podziemnego przystanku. Większa maszyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy 2,7 km tunel od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna. Wykonawca kontynuuje też prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny. Koszt całej inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to ponad 1,5 mld zł, przy współfinansowaniu z POIiŚ.

Jak wygląda praca maszyny TBM?

Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. TBM mają bieżący serwis np. na głowicy TBM wymianę narzędzi skrawających oraz dysków tnących. Dokładny przebiegu tunelu utrzymują urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje personel w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja maszyn zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi, a także drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.