global Inwestycje

Filipiny rozstrzygnęły część przetargów na kolej północ – południe

Koleje Narodowe Filipin (PNR) rozstrzygnęły pierwsze dwa przetargi na drugą część budowy kolei podmiejskiej północ – południe (NSCR). Uroczyste podpisanie umów odbyło się w sobotę 1 sierpnia.

Fot. ilustracyjne

Pierwszy kontrakt przyznano partnerstwu EEI i Acciona Construction Philippines, a drugi pakiet kontraktowy – Posco w Korei. Obie umowy obejmują prace na ostatnim 8-kilometrowym odcinku 53-kilometrowej trasy Clark Phase 2, zlokalizowanej między  miejscowościami: Mabalacat, Pampanga i stacją metra obsługującą międzynarodowe lotnisko Clark.

Pierwszy kontrakt obejmuje projekt i budowę ok. 6,3 km głównej linii i 1,6 km linii dojazdowej oraz budowę stacji Clark Airport.

Drugi kontrakt obejmie projekt i budowę NSCR Clark Depot w Mabalacat o powierzchni 33 ha. Prace dotyczyć będą m.in. budowy centrum kontroli operacji (OCC), punktów postojowych, warsztatów, centrów szkoleniowych i kilku innych obiektów.

Oferty w przetargu otwarte zostały 14 października ub. r. Złożyło je pięciu kandydatów. Część zamówień nie została jeszcze przyznana:

  • kontrakt 1 – obejmujący prace na 17 km linii kolejowej oraz na stacjach Calumpit i Apalit
  • kontrakt 2 – obejmujący prace na 16 km linii kolejowej oraz na stacji San Fernando
  • kontrakt 3 – obejmujący prace na 12 km linii kolejowej oraz na stacji Angeles

Budowa Clark Phase 2 docelowo połączy Malolos w Bulacan i międzynarodowe lotnisko Clark w Mabalacat w m. Pampanga. Odcinek ten jest częścią projektu kolejowego północ-południe o długości 148 km. Koszt budowy opiewa na 15,8 mld dolarów. Inwestycja finansowana jest przez Azjatycki Bank Rozwoju (ADB) i Japońską Agencję Współpracy Międzynarodowej (Jica).

  • Clark Phase 1: 38 km linia z Tutuban, Manila, do Malolos, Bulacan (w budowie)
  • Clark Phase 2: 53-kilometrowa linia z Malolos do Clark, Pampanga i
  • Calamba: 56-kilometrowa linia z Manili do Calamba, Laguna.

Według szacunków, rozpoczęcie częściowej eksploatacji linii to 2022 r. Linia skrócić ma czas podróży między miastami z 90 minut do 30-35 minut. W roku otwarcia z przejazdu skorzystać może nawet 340 tys. pasażerów dziennie.

Źródło: railjournal.com