W Finlandii planowane jest rozpoczęcie testów autonomicznego pociągu, który ma zrewolucjonizować branżę transportu towarów koleją. Inicjatywa kierowana jest przez fińską firmę Proxion, przy współpracy z ok. 20 innymi organizacjami technologicznymi.
W fazie testowej sprawdzane będzie oprogramowanie i wyposażenie autonomicznego pociągu. To krok do rozwoju niskoemisyjnego transportu i branży przemysłowej. Pilotaż rozpocząć się ma jeszcze w tym roku. Według założeń, autonomiczny pociąg po raz pierwszy przewiezie towary w 2023 r.
Autonomia w transporcie to światowy trend, a jej realizacja jest stale unowocześniana. Projekt ma wzmocnić pozycję transportu towarów koleją.
– Surowe cele środowiskowe, jakie wyznaczyła Unia Europejska, przemawiają za rozwojem elektrycznych środków transportu. Transport kolejowy jest najbardziej energooszczędnym sposobem transportu towarów drogą lądową i ma kluczowe znaczenie dla środowiska – podkreśla Reijo Viinonen, kierownik projektu firmy Proxion.
Opracowywana autonomiczna jednostka ma być niskoemisyjnym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem dla krótkodystansowego transportu przemysłowego, który obecnie jest obsługiwany przez transport drogowy.
W projekt zaangażowane jest m.in. Fińskie Centrum Badań Technicznych VTT, który umożliwić ma bezpieczną automatyzację składu na torach.
– Istotne jest, aby pociąg autonomiczny działał niezawodnie w każdych warunkach – podkreśla Pertti Peussa, naukowiec VTT. – To krok w kierunku bezpiecznego transportu kolejowego. Opracowujemy m.in. technologię interpretacji czujników pociągu, a także połączenie kamery termowizyjnej i radaru, aby móc prawidłowo i na czas reagować na wszelkie przeszkody znajdujące się przed składem – dodaje.
Wśród zalet autonomicznego składu jest niwelacja problemu dyspozycyjności maszynisty. Skład będzie bowiem poruszał się bez obecności człowieka w pojeździe.
Źródło: informacja prasowa Proxion