Aktualności Inwestycje

Kolej bliżej pasażera – nowe przystanki na sieci kolejowej

 

Kolej zbliża się do pasażera. Tylko w 2019 r. w prawie każdym województwie pojawił się nowy przystanek.

Warszawa Powązki, Rzeszów Zachodni, Olsztyn Śródmieście, Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa, Nysa Wschodnia w Opolskiem, Słupsk Północny i Ustka Uroczysko w Pomorskiem czy Radziszów Centrum w Małopolsce – to przykłady nowych przystanków, które od tego roku służą podróżnym. Efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to również lepszy dostęp do kolei.

Dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego poprawia się dostępność mieszkańców do kolei.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują nowe przystanki, dzięki którym łatwiej podróżować w kolejnych regionach kraju, a tym samym mieszkańcy zyskują lepszy codzienny dojazd do pracy, szkoły czy domu. Powstają wygodne nowe perony dostosowane do obsługi wszystkich grup podróżnych.

Tylko w 2019 r. w prawie każdym województwie pojawił się nowy przystanek. Jednocześnie wraz z postępem inwestycji modernizowane są pozostałe stacje i przystanki m.in. na liniach kolejowych Lublin – Warszawa, Poznań – Wrocław, Piła – Poznań, Słupsk – Ustka. Wraz z prowadzonymi przez PLK największymi od lat inwestycjami kolejowymi, z roku na rok będzie się zwiększała liczba miejsc z których skorzystamy z kolei oraz jakość dostępu.

W tym roku lepszy dostęp do kolei w aglomeracji warszawskiej zapewnił nowy przystanek Warszawa Powązki. Dwa perony powstały na linii obwodowej, łączącej stację Warszawa Zachodnia ze stacją Warszawa Gdańska. Obiekt położony jest tuż obok najważniejszej nekropolii stolicy i przy obszarze osiedli Wola i Żoliborz. Wiaty, które w 70 proc. pokrywają długość peronów, ławki, gabloty informacyjne oraz elektroniczne wyświetlacze zapewniają wygodne korzystanie z obiektu w codziennym korzystaniu z kolei.

Od czerwca działa nowy przystanek Rzeszów Zachodni. Podróżni korzystają z peronu wyposażonego w wiatę, ławki, nowoczesne oświetlenie, czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy. Jest dostosowany do osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niewidzących i niesłyszących. Zamontowano ścieżki dotykowe, pola uwagi i pasy ostrzegawcze, które ułatwią komunikację. Z peronu podróżujemy do Rzeszowa Głównego, ale również w kierunku Kolbuszowej, Sandomierza, Stalowej Woli.

Mieszkańcy Nysy od 15 grudnia podróżują z nowego przystanku Nysa Wschodnia. To kolejny wygodny dostęp do pociągów na linii Opole – Nysa. Na przystanek prowadzi pochylnia, umożliwiająca dostęp wszystkim podróżnym. Peron wyłożony jest płytami o antypoślizgowej nawierzchni. Zamontowane jest oświetlenie. Podróżni mogą skorzystać z wiaty i ławek. Czytelna informacja oraz gabloty z rozkładami jazdy ułatwiają podróże.

Tylko w 2019 r. w prawie każdym województwie pojawił się nowy przystanek.

Mieszkańcy Olsztyna w grudniu zyskali kolejny nowy przystanek w mieście. Do funkcjonującego od roku przystanku Olsztyn Dajtki, dołączył Olsztyn Śródmieście. Jest on w bliskim sąsiedztwie centrum miasta, dzięki czemu ułatwia podróżnym codzienne dojazdy do pracy czy szkoły. Przy peronie zatrzymują się pociągi w kierunku Działdowa, Iławy oraz Bydgoszczy. Przystanek, jak wszystkie obiekty zmodernizowane na trasie Olsztyn – Działdowo, został w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa to nowe przystanki w Kotlinie Jeleniogórskiej. Obiekty zdecydowanie poprawiają dostęp do kolei w obszarze aglomeracji i oferują dobre podróże w Karkonosze oraz do stolicy Dolnego Śląska. Nowy przystanek Jelenia Góra Zabobrze ma dwa perony jednokrawędziowe. Na Jeleniej Górze Przemysłowej dostęp do pociągu jest z peronu jednokrawędziowego.

Radziszów Centrum to nowy przystanek, który powstał w ramach modernizacji trasy z Krakowa do Zakopanego. Nowy obiekt od grudnia ułatwia podróżowanie na trasach Kraków – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane. Zapewnia sprawną i bezpieczną komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście ułatwia także pochylnia. Przystanek został wyposażony w dwie wiaty i ławki dla podróżnych.

Słupsk Północny na linii kolejowej ze Słupska do Ustki to lepszy dostęp do kolei na Pomorzu. Obiekt powstał w pobliżu Słupskiej Strefy Ekonomicznej i Aquaparku oferując wygodny dojazd do pracy i na wypoczynek. Peron wyposażono w antypoślizgową nawierzchnię, wiatę, ławki, gabloty informacyjne i nowoczesne oświetlenie. W ramach tej samej inwestycji zbudowano także inny nowy przystanek – Ustka Uroczysko. Zapewnia on m.in. obsługę wczasowiczów i dogodniejszą komunikację znad morza do Słupska.