Aktualności Inwestycje Raport z Polski

Kolej zmienia Kraków na dobre

Dzięki modernizacji linii kolejowej do Katowic skróci się czas dojazdu pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski. Od 2021 roku najszybsze pociągi łączące te dwie aglomeracje pokonają tę trasę w mniej niż godzinę. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podobnie jak w przypadku linii średnicowej również na linii w kierunku Katowic modernizowane są wszystkie przystanki i stacje. Dzięki budowie wind, schodów ruchomych, pochylni i ścieżek naprowadzających z peronów bez problemu korzystać będą mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej mobilności. Obie inwestycje wsparte są przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Równocześnie PLK modernizują linię kolejową łączącą Kraków Płaszów z podkrakowską Skawiną. W 2017 roku do użytku oddana została łącznica Zabłocie – Podgórze, która umożliwiła stworzenie bezpośrednich połączeń kolejowych z centrum Krakowa na południe. Teraz prace trwają na ważnym szlaku kolejowym, którym poruszają się pociągi w kierunku Skawiny i Zakopanego. Dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem, a także zmodernizowanym stacjom i przystankom już w 2021 roku będzie można uruchomić pierwsze połączenia aglomeracyjne na trasie Skawina – Kraków Główny. Pociąg będzie bezkonkurencyjny jeżeli chodzi o czas przejazdu, a budowane przez samorządy parkingi typu „Parkuj i Jedź” pozwolą na stworzenie warunków do wygodnych podróży do Krakowa dla mieszkańców wielu miejscowości położonych na południe od stolicy Małopolski. RK