Aktualności global

Koleje Dolnośląskie rozbudują swoje zaplecze techniczne? [Aktualizacja]

Koleje Dolnośląskie mają szansę na pozyskanie ponad 30 mln złotych na rozbudowę swojego zaplecza technicznego. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie tego projektu ze środków Unii Europejskiej.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Środki zewnętrzne na realizację projektu mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt dolnośląskiego przewoźnika ma na celu podniesienie standardu obsługi pasażerów poprzez rozbudowę własnego zaplecza technicznego do obsługi serwisowania taboru.

Rozbudowa zaplecza technicznego ma kosztować niemal 45 mln złotych. Koleje Dolnośląskie przeznaczą na inwestycję prawie 14 mln złotych środków własnych. Budowa ma szansę na dofinansowanie kwotą niemal 31 mln złotych. Przy kwocie wydatków kwalifikowanych na poziomie blisko 36,5 mln złotych oznacza to wsparcie ze środków wspólnotowych na poziomie 85%.

Plany rozbudowy zaplecza technicznego są związane z inwestycjami taborowymi spółki. W czerwcu Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę pięciu nowych pociągów elektrycznych, które wyprodukuje bydgoska PESA. Dodatkowo spółka jest w trakcie postępowań na zakup składów spalinowych oraz hybrydowych.

Nowe możliwości serwisowe

Prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski / fot. Konrad Dąbkiewicz

– Rozbudowując legnicką bazę serwisową chcemy w przyszłości samodzielnie wykonywać naprawy i przeglądy okresowe pociągów do poziomu P4. Dzięki temu zaoszczędzimy na serwisowaniu pojazdów kupionych kilka lat temu – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Inwestycja wpłynie pozytywnie na czas wykonywania przeglądów. Zostanie on znacznie skrócony w porównaniu do obecnie stosowanych procedur serwisowych, co przyczyni się do ograniczenia czasu wyłączenia serwisowanego taboru, którego przeglądy w tej chwili są realizowane przez firmy zewnętrzne.

Hala główna ma posiadać cztery tory serwisowe o długości 120 metrów, z których jeden będzie dedykowany na całoroczną, nowoczesną myjnię automatyczną. Koleje Dolnośląskie chcą wyposażyć się również w m.in. tokarkę podtorową, instalację do opróżniania nieczystości oraz nową stację paliw.

Projekt do końca roku

Na początku czerwca spółka ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej nowej hali serwisowej. Plany spółki zakładają rozbudowę istniejącej bazy serwisowo-remontowej o kompleks hal wraz z ich wyposażeniem, zapewniającym swobodę napraw i przeglądów okresowych posiadanego taboru.

Ogłoszony przetarg obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji projektowej dotyczącej rozbudowy zaplecza technicznego. Wykonawca będzie odpowiedzialny także za przygotowanie wizualizacji 3D planowanej hali, opracowanie przedmiaru robót oraz pełnego kosztorysu inwestycji.

Koleje Dolnośląskie oczekują zakończenia prac projektowych przez wykonawcę do 31 grudnia 2020 r. Rozpoczęcie budowy zaplecza jest planowane na trzeci kwartał 2021 roku, natomiast uruchomienie nowego, w pełni funkcjonalnego kompleksu serwisowo-remontowego może nastąpić w pierwszym kwartale 2023 roku.

[Aktualizacja]

Koleje Dolnośląskie wybrały projektanta hali

Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły przetarg na przygotowanie projektu hali serwisowej. Nowa infrastruktura, której projekt przygotuje krakowska pracownia F-11, wzmocni zaplecze techniczne spółki.

Dolnośląski przewoźnik rozstrzygnął ogłoszony na początku czerwca przetarg na projekt hali serwisowej. Inwestycja to element planów rozbudowy zaplecza technicznego w Legnicy. Wybrana pracownia projektowa będzie odpowiedzialna za przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, wizualizacji 3D planowanej hali, opracowanie przedmiaru robót oraz pełnego kosztorysu inwestycji.

– Realizacja planów inwestycyjnych Kolei Dolnośląskich nabiera tempa. Rozbudowa zaplecza technicznego to obok planów zakupu taboru najważniejsza inwestycja, która znacznie przyspieszy rozwój naszej oferty. – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. ¬– Wierzę, że przy wsparciu środków europejskich będziemy mogli uruchomić nasz rozbudowany kompleks serwisowo-remontowy na przełomie 2022 i 2023 roku. – dodał.

Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła krakowska Pracownia Projektowa F-11. Swoje oferty złożyło również sześć innych pracowni projektowych i biur architektonicznych. Decyzja została podjęta w oparciu o kryterium ceny, które miało 100% ważności przy wyborze oferty.

Koleje Dolnośląskie oczekują zakończenia prac projektowych do 31 grudnia 2020 r. Rozpoczęcie budowy zaplecza jest planowane na trzeci kwartał 2021 roku. Rozbudowa zaplecza technicznego ma kosztować niemal 45 mln złotych. Koleje Dolnośląskie mają szansę na pozyskanie ponad 30 mln złotych dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Mat. Koleje Dolnośląskie