Raport z Polski Wydarzenia

Koleje Śląskie z pierwszym jednolitym certyfikatem bezpieczeństwa

Prezes Urzędy Transportu Kolejowego podpisał 25 marca pierwszy pierwszy jednolity certyfikat bezpieczeństwa dla polskiego przewoźnika. Dokument został wydany według nowych zasad wynikających z IV pakietu kolejowego. Procedowany był w europejskim systemie informatycznym – Punkcie Kompleksowej Obsługi (OSS).

Fot. Michozord / Wikimedia Commons

Jednolity certyfikat bezpieczeństwa dla Kolei Śląskich sp. z o.o. to pierwsza pozytywna decyzja wydana przez Prezesa UTK za pośrednictwem Punktu Kompleksowej Obsługi (OSS) – systemu informatycznego stworzonego do obsługi m.in. wniosków tego rodzaju. To także pierwszy jednolity certyfikat bezpieczeństwa wydany w historii przez Prezesa UTK. Certyfikat ten jest także wyjątkowy, gdyż obejmuje stacje graniczne w Republice Czeskiej, co wymagało szczegółowych uzgodnień z krajowym organem ds. bezpieczeństwa tego kraju.

– To historyczna chwila dla polskiego rynku kolejowego, która stanowi kamień milowy w praktycznej implementacji przepisów IV pakietu kolejowego w naszym kraju – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Zgodnie z IV pakietem kolejowym jednolity certyfikat bezpieczeństwa to dokument wydawany przewoźnikom kolejowym w miejsce dotychczasowych certyfikatów bezpieczeństwa w części A i B. Potwierdza on spełnienie nowych wymagań dla systemów zarządzania bezpieczeństwem, wynikających z rozporządzenia 2018/762. Inny jest także proces uzyskania tego certyfikatu, gdyż cała korespondencja w sprawie jest prowadzona za pośrednictwem systemu OSS. Wydany certyfikat umożliwia także przewoźnikowi wjazd do stacji granicznych w Republice Czeskiej przy poszanowaniu odpowiednich wymogów zarządców infrastruktury.

Certyfikat bezpieczeństwa jest wymagany do prowadzenia przewozów kolejowych. Dokument jest ważny 5 lat.