Inwestycje

Kolejowa inwestycja w Czechowicach – Dziedzicach ruszyła

Most na Wiśle (Fot. Łukasz Hachuła)

Mimo pandemii PKP PLK kontynuują prace inwestycyjne. Te rozpoczęły się m.in. na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg, przy mostach nad Wisłą i Młynówką. To pierwszy etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 1,4 mld zł przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. Inwestycja usprawni podróże koleją do Wisły Głębce oraz do granicy z Czechami.

Pierwsze prace prowadzone będą na obu mostach. Prace realizowane już są na ponad 150-metrowej przeprawie przez Wisłę. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczny transport dla mieszkańców regionu i przewozu towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów.

Wykonawcy inwestycji zabezpieczyli już także istniejący nasyp nad rzeką Młynówką Komorowicką, a obecnie prowadzone są prace przy wbijaniu pali podtrzymujących przyszłą konstrukcję mostu. Także dwa nowe mosty powstaną nad rzeką Iłownicą.

Przebudowywany jest układ torowy na stacji Czechowice-Dziedzice. Trwa demontaż starych torów i rozjazdów, które zostaną zastąpione nowymi. Roboty modernizacyjne prowadzone są na odcinku Czechowice-Dziedzice – Brzeszcze Jawiszowice, demontaż toru i sieci obejmuje też odcinek szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

W ramach inwestycji wykonawca dostosuje wszystkie perony w Czechowicach-Dziedzicach do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawią się tam m.in. windy i pochylnie. Osoby niedowidzące i niewidome skorzystać będą mogły z tablic informacyjnych z alfabetem Braille’a.

W ramach prowadzonych prac perony zostaną wyposażone w nowoczesne elementy informacji wizualnej jak tablice informacyjne, gabloty. Będą nowe wiaty i ławki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

Co istotne, na stacji wymienione zostaną tory, rozjazdy oraz sieć trakcyjna. W Czechowicach-Dziedzicach powstanie także Lokalne Centrum Sterowania, które po uruchomieniu będzie dbać o bezpieczeństwo pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Przewidziano też odnowienie przystanków Goczałkowice Zdrój i Zabrzeg.

Sprawniejsze podróże z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce

Sprawniej pojadą pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce, nawet z prędkością do 160 km/h i towarowych do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Wymiana 122 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach, a nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków pozytywnie wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku. Wykonawcą jest firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o.

W ramach inwestycji przebudowanych lub zmodernizowanych zostanie 47 km torów, 56 km sieci trakcyjnej, 122 rozjazdów, 23 obiektów inżynieryjnych oraz 3 przejazdy kolejowo-drogowe.