Przewozy towarowe

Koniec z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Okres przejściowy w Polsce skończy się w 2036 r.

Agencja Kolejowa Unii Europejskiej opublikowała wykazy oraz mapy cichych sekcji tras kolejowych. Po zmianie TSI Hałas (Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności w zakresie hałasu) wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. W Polsce takich „cichych tras” obecnie jest osiem.

Wprowadzone regulacje mają zmniejszyć hałas emitowany w trakcie przejazdu pociągu. W Polsce określone typy wagonów muszą wymienić wstawki do 2036 r.

„Ciche sekcje” to min. 20 km odcinki infrastruktury kolejowej, na których średnia liczba codziennie obsługiwanych pociągów towarowych w godzinach nocnych w latach 2015-2017 była większa niż 12. Od 8 grudnia 2024 r. wagony towarowe eksploatowane na cichych sekcjach spełniać muszą wymagania TSI w zakresie hałasu – powinny być wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe w miejsce żeliwnych.

W Polsce sekcjami cichymi będą odcinki linii kolejowych nr 3 (Zbąszyn – Poznań, Barłogi – Kutno), 8 (Radom – Kielce), 93 (Czechowice – Dziecice – Oświęcim), 131 (Tczew – Maksymilianowo, Inowrocław – Herby Nowe), 272 (Poznań Krzesiny – Ostrów Wlkp.) i 273 (Nowa Sól – Wrocław).

Wykaz cichych sekcji przekazały również takie kraje jak Australia, Holandia, Czechy i Słowacja. Jednak znaczna część państw członkowskich nie dostarczyła dotychczas listy linii kolejowych objętych nowymi przepisami TSI Hałas. Co ważne dla polskich przewoźników, wykazu takiego nie przekazały też Niemcy.

Koncepcja zmiany specyfikacji TSI Hałas została przyjęta przez państwa członkowskie UE w styczniu 2019 r.

Polska wynegocjowała tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi i żeliwnymi wstawkami hamulcowymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego