Przewozy towarowe

Koniec z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Okres przejściowy w Polsce skończy się w 2036 r.

Agencja Kolejowa Unii Europejskiej opublikowała wykazy oraz mapy cichych sekcji tras kolejowych. Po zmianie TSI Hałas (Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności w zakresie hałasu) wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. W Polsce takich „cichych tras” obecnie jest osiem.

Wprowadzone regulacje mają zmniejszyć hałas emitowany w trakcie przejazdu pociągu. W Polsce określone typy wagonów muszą wymienić wstawki do 2036 r.

„Ciche sekcje” to min. 20 km odcinki infrastruktury kolejowej, na których średnia liczba codziennie obsługiwanych pociągów towarowych w godzinach nocnych w latach 2015-2017 była większa niż 12. Od 8 grudnia 2024 r. wagony towarowe eksploatowane na cichych sekcjach spełniać muszą wymagania TSI w zakresie hałasu – powinny być wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe w miejsce żeliwnych.

Czytaj dalej >