Inwestycje

Kraków: kolejowe inwestycje idą pełną parą

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

W Krakowie trwają prace moście kolejowym nad Wisłą, na przystanku w Bronowicach oraz przy budowie estakad kolejowych. PKP PLK prowadzą także modernizację linii kolejowej w kierunku Skawiny. Mimo pandemii roboty nie zwalniają tempa.

– Wirus nie zatrzymał polskich budów. Inwestycje drogowe i infrastrukturalne muszą się toczyć, ponieważ stanowią motor rozwoju naszej gospodarki. Zarówno w Krakowie, jak i w innych miastach i regionach naszego kraju inwestujemy w Polską kolej – to droga do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

 

Już w czerwcu do użytku oddany zostanie nowy przystanek Kraków Bronowice. Połączenie z centrum miasta zajmie kilka minut.

Dobiegają końca także prace przy 4 peronach oraz łączącym je przejściu podziemnym. W nim zlokalizowane zostaną lokale usługowe, toalety i pomieszczenia obsługi technicznej. Montowane są windy i schody ruchome. W sąsiedztwie przystanku postępuje budowa chodników. Z nowego przystanku pojedziemy pociągiem w kierunku Katowic, Kraków Airport, Oświęcimia, Trzebini i Krzeszowic.

– W aglomeracji krakowskiej na budowach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. prace są kontynuowane. W realizacji są projekty za przeszło 1,5 mld zł. W czasie epidemii koronawirusa przygotowaliśmy takie zasady i warunki współpracy z wykonawcami, by ważne społecznie projekty były kontynuowane i proces inwestycyjny nie zwalniał – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Postępy prac widać także na przystanku Kraków Zabłocie, sąsiadującym z nowym mostem kolejowym nad Wisłą. Na nasypie i dwóch estakadach, które wybudowano po wschodniej stronie przystanku, układane są tory. PLK planują, by w maju pojechały tamtędy pierwsze pociągi. Wówczas wykonawcy przystąpią do następnych etapów inwestycji. Rozebrany zostanie stary most i wybudowane będą dwie nowe przeprawy.

Pomiędzy ul. Kopernika, a ul. Miodową, w miejscu starego nasypu, budowane są estakady, na których zaplanowano cztery tory. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Teraz wznoszone są konstrukcje pod kolejne tory. Widać już wszystkie podpory estakad. Układane są kolejne elementy betonowych konstrukcji, a na nich będzie miejsce na tory. Drugi tor będzie gotowy do końca roku, a pozostałe do końca roku 2021.

Równolegle prowadzona jest modernizacja linii kolejowej Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. Prace realizowane są w kilku lokalizacjach. Wymieniane są tory oraz systemy sterowania ruchem. Zgodnie z projektem, prace obejmują przystanki i stacje oraz perony w nowych lokalizacjach.

Na stacji Kraków Bonarka przygotowane są nowe perony i kładka dla podróżnych. Wykonawcy przebudowują przejazd kolejowo-drogowego przy ul. Fredry.

Inwestycje realizowane w aglomeracji krakowskiej wynoszą przeszło 1,5 mld zł. Dzięki dodatkowym torom między stacjami Kraków Płaszów – Kraków Główny będzie można uruchomić dodatkowe połączenia aglomeracyjne.

Modernizowane są trasy kolejowe na wschód, zachód i południe, co pomoże usprawnić połączenia regionalne z Tarnowem, Katowicami i Zakopanem.