Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Kraków: na linię nr 9 wyjechał 50. tramwaj Lajkonik

Na krakowską linię nr 9 wyjechał dziś ostatni, 50. tramwaj Lajkonik. Pojazd kursować będzie między nowohuckimi Mistrzejowicami a Nowym Bieżanowem.

Wprowadzenie na tory nowego Lajkonika jest jednoznaczne z wycofaniem z eksploatacji ostatni skład wysokopodłogowych tramwajów E1 i c3. Po zjeździe do zajezdni ten właśnie skład zostanie przeznaczony do kasacji.

Dostawy 50 nowoczesnych tramwajów Lajkonika zdecydowanie poprawiały komfort podróży szczególnie dla mieszkańców nowohuckich Mistrzejowic, rejonu ronda Kocmyrzowskiego i al. Pokoju.

Lajkoniki spotkać można na linii nr 9 oraz 14. Ta druga prowadzi z Mistrzejowic do Bronowic przez al. Pokoju.

Dostawa 50 Lajkoników umożliwiła wycofanie z ruchu 43 wysokopodłogowych tramwajów – 6 wagonów 105Na oraz po 19 wagonów E1 i c3. To oznacza, że w Krakowie już ponad 76 proc. tramwajów ma niską podłogę, a ponad 60 proc. jest wyposażonych w klimatyzację. Nowe tramwaje nie zastępują wysłużonych składów z wysoką podłogą jeden do jednego. Trzeba pamiętać, że cały czas rosną potrzeby na przejazdy tramwajami w Krakowie, zwiększa się częstotliwość kursów, a wkrótce zakończy się budowa nowych linii w ramach Trasy Łagiewnickiej oraz do Górki Narodowej – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

 

Wszystkie Nowe niskopodłogowe tramwaje mają długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedzące. Dwa tramwaje z tej dostawy jako pierwsze w Polsce zostały wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). Takie rozwiązanie umożliwia jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej.