Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Krakowscy radni wnioskują o zakup tramwaju technicznego

Klub Radnych Kraków dla Mieszkańców złożył projekt ustawy ws. zakupu tramwaju technicznego, który umożliwi szlifowanie, czyszczenie i odśnieżanie torowisk tramwajowych.

Od blisko 16 lat utrzymaniem torowisk tramwajowych w Krakowie, ich konserwacją oraz naprawą zajmuje się ZUE S.A. Umowa podpisana ze spółką obowiązuje do 30 września 2022 r. W ramach podpisanej umowy, ZUE zobowiązało się m.in. do szlifowania 14 km pojedynczych torowisk rocznie. Całkowita długość krakowskich torowisk to 194 km. Działania te są jednak niewystarczające. Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił w minionym roku dwa przetargi na szlifowanie torowisk o łącznej długości 18,5 km. W roku 2020 wyszlifowano więc 32,5 km torów.

W porównaniu z Warszawą (275 km torowisk), rocznie szlifuje się średnio 600-700 km torów, co pozwala znacznie ograniczyć hałas przejeżdżających pociągów i zmniejszyć koszty eksploatacji składów.

– Szlifowanie torowisk na tak dużą skalę jest w stolicy możliwe głównie dzięki temu, że Tramwaje Warszawskie od 2006 r. posiadają własny tramwaj techniczny Windhoff SF50 – czytamy w uzasadnieniu apelu podpisanym przez przedstawiciela Klubu – Łukasza Gibałę. – Porusza się on z prędkością, która nie wpływa na ruch liniowy. Szlifowanie może się więc odbywać także w ciągu dnia.

 

Wśród argumentów radni podnoszą także wiele innych zalet takiego pojazdu, m.in. holowanie zepsutego składu czy odchwaszczania zielonych torowisk.

– W kontekście ostatniego paraliżu komunikacyjnego 8 lutego, kiedy z powodu gwałtownego ataku zimy doszło do bezprecedensowego zablokowania 27 zwrotnic tramwajowych i licznych wykolejeń tramwajów, nie bez znaczenia jest fakt, że Windhoff SF50 posiada także funkcję odśnieżania i jest wyposażony w urządzenia do czyszczenia zwrotnic – czytamy dalej. – Posiadanie takiego pojazdu przez miasto w fatalny poniedziałek 8 lutego z pewnością nie zlikwidowałoby problemu, ale na pewno pozwoliło ograniczyć jego skalę.

 

Koszt zakupu takiego tramwaju technicznego to ok. 10 mln zł. Jak podkreślają radni, zlecone z końcem 2020 r. przez ZDKM szlifowanie 18,5 km torowisk kosztowało ponad 1 mln zł, co daje 61 tys. zł za kilometr.

– Zakup powinien się więc zwrócić, zanim urządzenie jednokrotnie wyszlifuje wszystkie krakowskie torowiska – podsumowują radni.

 

Reklama