Raport z Polski

Krośniewicka Kolej Wąskotorowa odzyskuje dawny blask [ZDJĘCIA]

Zarośnięte tory, niszczejące budynki i rozkradziony tabor – tak jeszcze niedawno wyglądała linia Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej. Dzięki zaangażowaniu Towarzystwa Kolei Wąskotorowych trasa odzyskuje swój dawny wygląd.

Krośniewice, to niewielka miejscowość pod Kutnem w województwie łódzkim. To właśnie tam biegnie jedna z ciekawszych w Europie linii kolei wąskotorowych. Jej tory eksploatowane były od początku XX wieku. Wyłączona z użytku trasa zaczęła niszczeć. W 2019 r. pod swoją opiekę przejęło ją Towarzystwo Kolei Wąskotorowych, podejmując decyzję o rewitalizacji.

– W dniu rozpoczęcia prac na linii Krośniewickiej Kolei Wąskotorowych zastaliśmy obraz, który nie napawał nas optymizmem – mówią nam członkowie Towarzystwa. – Zobaczyliśmy zarośnięte po pas tory, niszczejące budynki i braki w taborze. W odzyskanie dawnego blasku tego miejsca wolontariusze Towarzystwa wkładają mnóstwo pracy i serca.

 

Przez ponad rok działalności, udało się oczyścić 7-kilometrowy odcinek toru – od ul. Toruńskiej w Krośniewicach do stacji Krzewie Wąskotorowe. Uprzątnięty został także teren stacji w Krośniewicach.

– O własnych siłach rozpoczęliśmy pierwsze od lat prace torowe na stacji w Krośniewicach – przywróciliśmy do właściwych parametrów m.in. tor dojazdowy na parowozownię. Ruszyliśmy także z pracami na torach stacyjnych – dodają wolontariusze. – Naprawiliśmy poszycia dachowe w budynkach na trasie. Zainicjowaliśmy również przeglądy taboru kolejowego. Te prace musieliśmy jednak przerwać.

 

Aktualnie nad modernizacją trasy KKW pracuje około 30 osób, zarówno członków Towarzystwa, jak i osób mu sympatyzujących.

Inicjatywa jest finansowana głównie przez wolontariuszy. W ciągu roku na reaktywację KKW przeznaczonych zostało szacunkowo 50 tys. zł.

– Co pewien czas kontaktują się z nami osoby, chcące wesprzeć nasze działania poprzez przekazanie datku finansowego – podkreślają członkowie TKW.

 

Kilka miesięcy temu członkowie Towarzystwa zorganizowali zbiórkę na realizację dalszych prac na portalu zrzutka.pl. To pozwoliło im zebrać ponad 10 tys. zł.

– Bardzo pozytywnie nas to zaskoczyło, ponieważ pokazało, jak wielu osobom zależy na dalszym losie Kolei Krośniewickiej – komentują wolontariusze. – Wpłat dokonywały także osoby z Czech czy Niemiec. Za zebrane środki kupiliśmy ponad 250 podkładów, zorganizowaliśmy transport z Bytomia niemal 300 kolejnych podkładów, przekazanych przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, pozyskaliśmy podsypkę, a także niezbędne do naprawy toru elementy przytwierdzeń torowych.

 

Aktualnie TKW nie prowadzi żadnej akcji pozyskującej pieniądze na kontynuację działań na linii Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej. Prace w dalszym ciągu wspierać mogą darczyńcy.

Ile kosztować może przywrócenie KKW do eksploatacji? Nawet 100 tys. zł. Na ten koszt składają się naprawy torowiska, taboru i niezbędnej infrastruktury (budynki itp.).

– Sumę oszacowaliśmy przy założeniu, że wszystkie prace wykonają wolontariusze – informują Raport Kolejowy inicjatorzy akcji.

 

Infrastruktura kolejowa KKW należy obecnie do PKP. Aby móc w pełni realizować obrane działania, inicjatorom akcji brakuje prawnego umocowania, jako zarządcy. Wszelkie prace prowadzą więc na podstawie uzyskanych od PKP zgód.

– Nie wystarczają one jednak, by wykonywać prace bez ograniczeń i uzyskać licencję w Urzędzie Transportu Kolejowego – tłumaczą nam wolontariusze. – W ostatnim czasie na stacji zepsuła się pompa zasilająca, od miesiąca więc nie mamy dostępu do bieżącej wody. Nie możemy urządzenia naprawić, ponieważ nie mamy do niego dostępu. Jesteśmy w ciągłym kontakcie z PKP, które stara się znaleźć rozwiązanie dla tej patowej sytuacji – za co jesteśmy bardzo wdzięczni.

 

Wśród problemów, wolontariusze wymieniają także brak przekonania władz samorządów, przez które przebiega KKW, co do ich inicjatywy.

– Główną obawą są koszty, dlatego tak ważne dla nas jest uruchomienie przewozów chociaż na krótkim odcinku. Chcemy pokazać tym „nieprzekonanym”, że się da – wyjaśniają członkowie TKW. Jesteśmy po wielu spotkaniach z Radą Gminy Krośniewice, gdzie na bieżąco udzielamy informacji dot. przyszłości KKW. To spotyka się z ogromnym zainteresowaniem i aprobatą.

 

Jak przebiegać będzie finalnie trasa KKW? W tej chwili ciężko określić konkretną trasę. To zależy od wielu czynników, w tym wsparcia samorządów, przez które przechodzi linia wąskotorowa. W samym województwie łódzkim linia kolejowa liczy 60 km.

Inicjatorzy akcji w pierwszym etapie chcieliby uruchomić przewozy na odcinku 5 km – Krośniewice – Krzewie. Jeżeli warunki na to pozwolą, wydłużą trasę o kolejne 2 km – do mijanki w Miłonicach lub karczmy w Milosnej.

W dalszych planach jest poprowadzenie odcinka liczącego 8 km do m. Ostrowy, co da łącznie 15 km kolejowego szlaku.

Odrestaurowana trasa miałaby służyć pociągom turystycznym w sezonie letnim. Początkowo wąskotorówka kursowałaby raz w tygodniu. Jeżeli frekwencja będzie zadowalająca – oferta zostanie rozszerzona.

– Dodatkowo chcemy uruchomić pociągi na specjalne okazje, takie jak Święto Niepodległości, Dzień Wszystkich Świętych, czy Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – dodają wolontariusze. – Jak tylko uda nam się przywrócić do ruchu odpowiednią liczbę taboru krytego, również chcielibyśmy uruchomić pociągi w czasie ferii szkolnych. Nie zapominamy także o miłośnikach kolei, dla których chcemy uruchamiać pociągi specjalne z tzw. fotostopami, gdzie każdy będzie miał okazję uwiecznienia KKW na zdjęciach.

 

W planach jest, by na tory KKW wróciły dokładnie te same pojazdy, które eksploatowane były wcześniej.

– Wraz z dokonywaniem niezbędnych przeglądów i napraw będziemy starać się uruchamiać coraz więcej pojazdów, co również będzie stanowiło nie lada gratkę dla miłośników kolei – podsumowują. – Do dyspozycji podróżnych będą zarówno turystyczne wagony letnie, jak i klimatyczne wagony osobowe oraz motorowe kryte, służące uruchomieniu zimowych pociągów w czasie ferii szkolnych.

 

Dla wszystkich miłośników na pewno nie lada gratką będzie możliwość przejechania się unikatowym wagonem MBxd1-204, jedynym czynnym egzemplarzem tej serii w Polsce.

Więcej informacji o działaniach Towarzystwa Kolei Wąskotorowych znajdziecie na Facebooku – www.facebook.com/kolejkrosniewice/