Ostatniego dnia lutego 2017 r. na Dworcu Łódź Fabryczna Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała umowę z firma Newag S.A. Umowa dotyczy dostawy 14 pociągów wraz z ich utrzymaniem.
W myśl umowy nowosądecki producent dostarczy do Łodzi pojazdy nowej generacji – Impuls II. Tym samym ŁKA będzie pierwszym przewoźnikiem, który będzie wykorzystywał te pojazdy do obsługi nowych połączeń na terenie województwa łódzkiego. Pierwsze zamówione pojazdy producent ma dostarczyć do końca trzeciego kwartału 2018 roku. Dostawcę nowych pojazdów wyłoniono w ramach postępowania na „Dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap II.
ŁKA ostatecznie zamówiła czternaście trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Natomiast na firmę Newag spada również odpowiedzialność za ich serwisowanie przez okres 12 lat. Cztery pierwsze Impulsy II, zgodnie z harmonogramem, mają trafić do łódzkiego pod koniec września 2018 roku. Następne 10 natomiast rok później. Od obecnie eksploatowanych Impulsów różnią się mniejszą wagą oraz większą pojemnością. Zgodnie ze specyfikacją przetargową pociągi będą wyposażone w bezpłatne wifi, klimatyzację, gniazdka elektryczne, monitory, a także będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i zgodne z najnowszymi europejskimi normami dotyczącymi bezpieczeństwa.
Podczas eksploatacji mają osiągnąć prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Zakup nowych pojazdów pozwoli ŁKA na dalszy rozwój swojej siatki połączeń w tym na ze Skierniewic do Kutna przez Łowicz, z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska, z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 również z Łodzi do Opoczna. Podczas wyboru dostawcy kupujący zwracał szczególna uwagę na cztery kryteria przetargowe: cena pojazdów, koszty utrzymania, współczynnik efektywności kosztowej i liczba siedzeń stałych. Wartość zamówienia to 266 968 762,35 zł. brutto, a Łódzka Kolej Aglomeracyjna uzyskała dofinansowanie na realizację projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w kwocie 182 010 500 zł. Zaznaczyć należy jednak, że ŁKA to nie jedyny przewoźnik, który będzie eksploatował Impulsy II.
10 grudnia 2015 r. Newag podpisał bowiem umowę z włoskim przewoźnikiem Ferrovie del Sud Est, obsługującym region Bari, na dostawę pięciu trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych także z tej serii pojazdów nowej generacji.
RK