Tabor

ŁKA podpisała umowę z NEWAG S.A.

Ostatniego dnia lutego 2017 r. na Dworcu Łódź Fabryczna Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała umowę z firma Newag S.A. Umowa dotyczy dostawy 14 pociągów wraz z ich utrzymaniem.

W myśl umowy nowosądecki producent  dostarczy do Łodzi pojazdy  nowej generacji – Impuls II. Tym samym  ŁKA będzie pierwszym przewoźnikiem,  który będzie wykorzystywał  te pojazdy do obsługi nowych  połączeń na terenie województwa  łódzkiego. Pierwsze zamówione  pojazdy producent ma dostarczyć  do końca trzeciego kwartału 2018  roku.  Dostawcę nowych pojazdów  wyłoniono w ramach postępowania  na „Dostawę elektrycznych  zespołów trakcyjnych wraz ze  świadczeniem usług ich utrzymania  w ramach projektu Budowa Łódzkiej  Kolei Aglomeracyjnej Etap II.

ŁKA ostatecznie zamówiła czternaście  trzyczłonowych elektrycznych  zespołów trakcyjnych. Natomiast  na firmę Newag spada również odpowiedzialność  za ich serwisowanie  przez okres 12 lat.  Cztery pierwsze Impulsy II, zgodnie  z harmonogramem, mają trafić  do łódzkiego pod koniec września  2018 roku. Następne 10 natomiast  rok później. Od obecnie eksploatowanych  Impulsów różnią się  mniejszą wagą oraz większą pojemnością.  Zgodnie ze specyfikacją  przetargową pociągi będą wyposażone  w bezpłatne wifi, klimatyzację,  gniazdka elektryczne, monitory,  a także będą dostosowane  do potrzeb osób niepełnosprawnych  i zgodne z najnowszymi europejskimi  normami dotyczącymi bezpieczeństwa.

Podczas eksploatacji  mają osiągnąć prędkość eksploatacyjną  do 160 km/h. Liczba miejsc  siedzących w każdym składzie  to 160, w tym 154 stałe.  Zakup nowych pojazdów pozwoli  ŁKA na dalszy rozwój swojej siatki  połączeń w tym na ze Skierniewic  do Kutna przez Łowicz, z Łodzi  do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska,  z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego,  a po zelektryfikowaniu linii  nr 25 również z Łodzi do Opoczna.  Podczas wyboru dostawcy kupujący  zwracał szczególna uwagę  na cztery kryteria przetargowe:  cena pojazdów, koszty utrzymania,  współczynnik efektywności kosztowej  i liczba siedzeń stałych. Wartość zamówienia  to 266 968 762,35 zł. brutto,  a Łódzka Kolej Aglomeracyjna uzyskała  dofinansowanie na realizację  projektu z Regionalnego Programu  Operacyjnego Województwa Łódzkiego  w kwocie 182 010 500 zł.  Zaznaczyć należy jednak, że ŁKA  to nie jedyny przewoźnik, który będzie  eksploatował Impulsy II.

10 grudnia  2015 r. Newag podpisał bowiem  umowę z włoskim przewoźnikiem  Ferrovie del Sud Est, obsługującym  region Bari, na dostawę pięciu trójczłonowych  elektrycznych zespołów  trakcyjnych także z tej serii pojazdów  nowej generacji.

RK