Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Łódź: Trwa montaż tarczy TBM w komorze startowej

Pierwsze elementy dużej maszyny do drążenia kolejowych tuneli łączących Łódź Fabryczną oraz Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec zostały zainstalowane w komorze startowej na głębokości 30 metrów. Inwestycja realizowana przez PKP PLK za ponad 1,7 mld zł poprawi połączenia kolejowe w mieście, regionie, a także w kraju.

Fot. Michał Szczepaniak / PKP PLK

Komora startowa o głębokości 30 metrów oraz takiej samej średnicy, znajduje się w rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej w Łodzi. Wykonawca stopniowo opuszcza elementy tarczy. Ta montowana jest na tzw. kołysce – konstrukcji wsporczej ustawionej na betonowej płycie.

Przygotowane zostały już elementy zewnętrzne obudowy – płaszcza tarczy TBM. Niebawem zaś rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.

Docelowo tzw. ogon tarczy zostanie połączony z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni specjalny komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu dostarczane będzie powietrze oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki tj. polimery, bentonit, woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.

Z komory wschodniej ul. Stolarskiej/Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę  dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano w grudniu br.

Naziemne i podziemne prace na kilku budowach

Czytaj dalej >