Raport z Polski Wydarzenia

Maszyniści włączają tryb eko jazdy. Poznaj system kolejowego dynamicznego eco-drivingu na TRAKO 2021

Eco-driving to ekonomiczny sposób jazdy, z którego korzyści odnosi zarówno środowisko naturalne jak i firma. Teraz jest on możliwy do wdrożenia także w branży kolejowej, dzięki innowacyjnemu, pierwszemu polskiemu dynamicznemu systemowi DAS (Driving Advisory System), który właśnie wchodzi w fazę testów Beta. Jego możliwości będzie można przetestować w dniach 21-24 września, podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. Goście stoiska PKP Energetyka będą mogli wcielić się w ekologicznego maszynistę i poprowadzić pociąg na specjalnym, zielonym symulatorze, wykorzystującym system DAS.

Eco-driving to świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, umożliwiająca zużycie jak najmniejszej ilości energii. Termin ten znany jest szeroko w przemyśle motoryzacyjnym, ale ma również zastosowanie w transporcie szynowym. Stworzenie spójnego systemu eco-drivingu na kolei w Polsce, który wesprze optymalizację techniki jazdy, jest jednym z głównych celów Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Zadanie to zostało powierzone spółce PKP Energetyka, posiadającej kompetencje w zakresie zarządzania energią z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie systemów informatycznych. Projekt realizowany jest dzięki zaangażowaniu i współpracy członków CEEK – zarówno przewoźników kolejowych, jak i zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych. Efektem tej kooperacji będzie pozyskanie danych, które umożliwią stworzenie unikalnego, jednolitego standardu systemu DAS dla całej krajowej branży kolejowej. Jak szacują eksperci CEEK, jego wykorzystanie zapewni przewoźnikom oszczędności zużycia energii trakcyjnej rzędu od 5 do nawet 15% rocznie.