Inwestycje

Modernizowane mosty poprawią komfort podróży w Lubuskiem

Modernizowane mosty kolejowe nad Odrą, na liniach Wrocław – Szczecin oraz Zbąszynek – Gubin, poprawią komfort podróżowania w województwie lubuskim. Prace inwestycyjne kosztować będą ponad 60 mln zł.

Fot. Zbigniew Wolny / PKP PLK

Most kolejowy w Pomorsku, między Czerwieńskiem a Sulechowem (linia Zbąszynek – Czerwieńsk) modernizowany będzie od lipca. Dziewiętnastowieczna przeprawa będzie miała wyremontowane filary i przyczółki. Odnowione będą konstrukcje stalowe. Nowy bezstykowy tor pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 100 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na zadanie „Rewitalizacja mostu kolejowego w km 35,764 na linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin” ok. 19 mln zł ze środków budżetowych. Prace są planowane do lipca 2022 r.

Drugi most kolejowy na Odrze w Nietkowicach modernizowany będzie w sierpniu. Przebudowa obiektu zwiększy możliwości transportu kolejowego na linii Wrocław – Szczecin, łączącej woj. dolnośląskie przez lubuskie do zachodniopomorskiego.

W miejsce starej konstrukcji z 1871 r. będzie nowa. Wykonawca przebuduje też przyczółki i filary. Zamontowany zostanie nowy tor i dostosowana do nowych warunków sieć trakcyjna. Będą sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego. Dzięki realizowanym pracom przygotowane będą warunki do lepszej żeglugi na Odrze.

Prace w ramach zadania „Modernizacja mostu w km 171,867 linii kolejowej nr 273 nad rzeką Odrą w Nietkowicach – tor nr 1” rozpoczną się w sierpniu i są planowane do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na inwestycję ok. 46,5 mln zł ze środków budżetowych. Modernizacja nie wpłynie na kursowanie pociągów. Dostępny będzie tor na równoległej konstrukcji.

Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości transportu kolejowego w woj. lubuskim. Lepsze podróże oferuje odnowiona estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim. Zabytkowy obiekt został wzmocniony. Nowoczesne rozwiązania, przy zachowaniu historycznego charakteru, na lata zapewnią sprawne i bezpieczne przejazdy. Podróżni zyskali oczekiwany standard na dwóch zadaszonych peronach stacji Gorzów Wielkopolski. Korzystanie z kolei ułatwił nowy przystanek – Gorzów Wielkopolski Wschodni. W Zielonej Górze stacja stała się dostępniejsza dla wszystkich podróżnych. Są zadaszone perony z windami i pochylnią oraz dojściami miasta.

Przebudowane perony na trasie z Zielonej Góry do Szczecina to zachęta do korzystania z pociągów w Kowalowie, Laskach Lubuskich, Ługach Górzyckich, Radowie i Górzycy. Pociągi jadą nowymi torami na odcinku Drzeńsko – Kostrzyn w ok. 25 minut, o połowę krócej niż przed modernizacją.

Dzięki rewitalizacji linii Leszno – Głogów mieszkańcy południa regionu znów mogą pojechać pociągiem w stronę Zielonej Góry, Poznania i Wrocławia. Modernizacja torów umożliwiła przywrócenie ruchu pasażerskiego na trasie po kilkunastu latach.

Zmienia się linia ze Zbąszynka do Czerwieńska. W Babimoście i Sulechowie będą dostępniejsze perony. Modernizacja torów na ponad 40 km odcinku umożliwi zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i poprawi przepustowość trasy. Zakres prac na jednotorowej linii wymaga do listopada komunikacji zastępczej między Zbąszynkiem a Zieloną Górą. Inwestycja zakończy się w 2022 r. Prace warte ok. 106 mln zł finansowane są z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego i budżetu spółki.