Inwestycje

Mostem nad Kanałem Kędzierzyńskim przejechały pierwsze pociągi [WIDEO]

Fot. Szymon Grochowski

PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały most nad Kanałem Kędzierzyńskim. Prace remontowe pozwoliły poprawić przejazd pociągów towarowych na linii Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Te kursują po trasie od 18 kwietnia. Inwestycja kosztowała 192 mln zł i współfinansowana była ze środków unijnych i POIiŚ.

Most ma 67 metrów długości i waży ponad 300 ton. Zbudowany został w miejscu starej konstrukcji, obok mostów na linii kolejowej nr 137, łączącej Kędzierzyn Koźle z Gliwicami. Elementy przeprawy przywieziono w częściach. Specjalnie przygotowane tymczasowe podpory podtrzymywały konstrukcję w trakcie jej nasuwania centymetr po centymetrze z jednego brzegu na drugi. Operacja nasuwania trwała tydzień. Na nowym moście ułożono tor i zamontowano sieć trakcyjną.

Most nad Kanałem Kędzierzyńskim, między Sławięcicami a Nową Wsią, przeszedł pomyślnie próby obciążeniowe i od 18 kwietnia bezpiecznie, ze zwiększoną prędkością (do 80 km/h) mogą po nim przejeżdżać pociągi towarowe.

Lepszy transport towarów umożliwia też m.in. nowy, blisko 30-metrowy kolejowy wiadukt nad dwutorową linią (nr 152) w Pisarzowicach koło Toszka. W maju zakończy się przebudowa mostu na Kanale Gliwickim oraz prace przy drugim przęśle wiaduktu kolejowego w Paczynie.

Linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego, m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Prace PLK zwiększają konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego, m.in. przez zapewnienie krótszego czasu przewozu ładunków oraz możliwość wprowadzania na tory i stacje większej liczby pociągów.

W czasie prac składy towarowe kursowały bez zmian przez sąsiadujące z budowanym mostem przeprawy na linii Kędzierzyn Koźle – Gliwice (nr 137).

Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” to 192 mln złotych, z czego 85 procent pochodzi z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2020 roku.

Źródło: PKP PLK