Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

MPK Wrocław wnioskuje o zwiększenie puli unijnych środków na tramwaje dla Polski

W ramach unijnego projektu FEnIKS na lata 2021-2027 samorządy i przewoźnicy miejscy będą mogli ubiegać się łącznie o 402,5 mln euro dofinansowania na nowe tramwaje lub wagony metra. Wrocławski przewoźnik zawalczy o zwiększenie tego dofinansowania.

Fot. MPK Wrocław

Kwota jest według prezesa MPK Wrocław zdecydowanie za niska.

– Według naszych szacunków 402,5 mln euro może starczyć na zakup jedynie 270 nowych tramwajów – zaznacza prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Potrzeby polskich miast w zakresie wymiany taboru tramwajowego znacząco przekraczają tę kwotę. Wielu przewoźników, podobnie jak my, posiada w swoich zajezdniach wagony starszego typu. Jedyna szansa na szybkie pożegnanie się z nimi, a co za tym idzie zachęcenie do korzystania z komunikacji miejskiej, to unijne dofinansowanie.

 

FEnIKS, czyli „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (2021-2027)” będzie prawdopodobnie jedynym programem współfinansującym zakup taboru szynowego dla polskich miast w latach 2021-2027. Obecnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadzi konsultacje na temat jego projektu. Wysokość dofinansowania może wynieść nawet do 85%.

MPK Wrocław zawnioskowało, w ramach prowadzonych przez Ministerstwo konsultacji, o zwiększenie tej kwoty pięciokrotnie  czyli do 2 miliardów euro lub co najmniej do wartości dofinansowania, jakie przypada na zakup nowych autobusów dla miast w ramach Krajowego Programu Odbudowy.

– Kwota 1,1 mld euro z KPO to prawie trzykrotnie więcej niż dofinansowanie na tabor szynowy w ramach programu FEnIKS. Pamiętajmy, że zakup tramwaju to znacznie większy koszt niż zakup autobusu, więc kwota dofinansowania na ten rodzaj transportu powinna być znacząco wyższa – dodaje prezes MPK Wrocław.