Inwestycje

Na linii Katowice – Kraków powstają nowe wiadukty

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

PKP PLK oddała do użytku kolejny wiadukt kolejowy na linii Katowice – Kraków. Obiekt jest przedostatnim z budowanych na tej trasie. Docelowo bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy 10 takich budowli.

Dziewiąte z dziesięciu nowych bezkolizyjnych skrzyżowań to wiadukt drogowy w Balinie wzdłuż ul. Ciężkowickiej. Obiekt ma długość 20 m i szerokość 12 m. Korzystać z niego mogą także piesi, bowiem w ramach inwestycji powstał także chodnik.

Przeprawa nad torami zastąpiła dawny przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Wiadukt usprawnił także komunikację drogową w mieście i skrócił czas przejazdu z północnej na południową stronę torów, wyeliminując oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym.

Inwestycja w Balinie kosztowała 12 mln zł i jest jedną z efektów prac na linii między Jaworznem Szczakową a Trzebinią w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, którego wartość to ok. 2 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dofinansowanie unijne wynosi 1,4 mld zł netto.

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

Poza 10 nowymi wiaduktami, kolejne 24 są modernizowane. Wszystkie znacząco zwiększają poziom bezpieczeństwa i poprawiają komunikację wzdłuż linii kolejowej. Ostatni nowy obiekt, wiadukt drogowy, budowany jest w Trzebini przy ul. Słowackiego. Zakończenie jest planowane w drugiej połowie 2020 roku.

Od 2019 r. na linii Katowice – Kraków zbudowano 4 nowe wiadukty:

  • w Jaworznie Szczakowej (ul. Bukowska)
  • w Trzebini (ul. Daszyńskiego)
  • w Woli Filipowskiej (ul. Białka)
  • w Krakowie (ul. Rydla).

W 2018 roku oddano wiadukt drogowy w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska, który zastąpił przejazd w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Nowe obiekty zapewniły sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację w Luszowicach i Chrzanowie (między Balinem a Trzebinią) oraz między Ciężkowicami a Balinem.

Zakończenie wszystkich prac na linii Jaworzno Szczakowa – Kraków w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” planowane jest do końca 2020 roku.