Inwestycje Wydarzenia

Na linii Poznań – Szczecin powstał tor tymczasowy i wiadukt

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują trasę kolejową Poznań – Szczecin. Aby zapewnić sprawne podróże, uruchomiono tor tymczasowy oraz wiadukt k. Krzyża Wielkopolskiego. Koszt prac to 4,1 mld zł.

Fot. Marcin Komorowski / PKP PLK

Pasażerowie pociągów kursujących na trasie między Poznaniem a Szczecinem unikną przesiadek do komunikacji zastępczej. Budowa tymczasowego objazdu nad linią Tczew – Kostrzyn zapewni utrzymanie ruchu kolejowego między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim. Przygotowywany już kolejowy bajpas umożliwi w marcu rozpoczęcie przebudowy wiaduktu kolejowego nad torami linii z Tczewa do Kostrzyna (nr 203).

Pociągi pojadą czterystumetrowym bajpasem – tymczasowym, 415 m objazdem po nasypie ziemnym wzdłuż linii kolejowej Poznań Główny – Szczecin Dąbie oraz konstrukcji stalowej zaplanowanej nad torami linii relacji Tczew – Kostrzyn. Rozpoczęto już roboty ziemne związane z wykonaniem dodatkowego nasypu.

Stary wiadukt na linii z Poznania do Szczecina będzie rozebrany. Zastąpi go mocniejszy obiekt, który będzie miał oddzielne konstrukcje dla każdego toru. Po wybudowaniu wiaduktu i ułożeniu torów znów pojadą pociągi. Takie rozwiązanie na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów.

Między Poznaniem a Szczecinem lepszy dostęp do atrakcyjnych podróży

Pasażerowie sukcesywnie korzystają z efektów inwestycji. Lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów, zapewniony jest już w 14 miejscowościach, m.in. Poznaniu (przystanek osobowy Poznań Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowo. Perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. W podobnym standardzie przebudowane zostaną 32 stacje i przystanki.

Pociągi korzystają już z nowego toru m.in. na szlakach: Poznań Główny – Kiekrz, Szamotuły – Pęckowo oraz między Dolicami a Kolinem czy Słonicami a Choszcznem. Na odcinkach Miały – Drawski Młyn; Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik układany jest nowy tor i montowane urządzenia. Sprawne przejazdy zapewni przebudowa 95 wiaduktów i mostów, m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą.

Podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu wymaganych pozwoleń – gdy pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Prace zwiększą przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów dalekobieżnych i regionalnych. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów europejskim korytarzem transportowym prowadzącym z Dolnego Śląska do portów na Pomorzu Zachodnim.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. Jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego warte jest ok. 4,1 mld zł przy udziale środków z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania to ok. 1,8 mld zł. Zasadnicze prace planowane są do końca 2022 r.

Źródło: PKP PLK