Inwestycje

Na stacji Lublin Główny wzrośnie komfort podróży

Krótsze dojścia do peronów, dostęp do wind oraz przejście pod torami – z takich udogodnień skorzystają pasażerowie na stacji Lublin Główny. W piątek 18 września do dworca na perony i ul. Kunickiego przejść będzie można najkrótszą trasą. Wykonawca będzie kontynuował prace w przejściu i na peronie. Inwestycję za ponad 3,5 mld zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu Warszawa – Lublin z POIiŚ.

Fot. Grzegorz Biega / PKP PLK

Mając na względzie bezpieczeństwo i komfort pasażerów, wykonawca udostępnił nowy odcinek przejścia podziemnego tuż po zakończeniu prac zasadniczych. Wykończenie trasy na perony nie będzie wymagało istotnych zmian w organizacji ruchu. Pasażerowie o ograniczonych możliwościach poruszania się mogą korzystać z wind.

Co zmieni się na stacji Lublin Główny? Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego peronu nr 3 oraz jednej krawędzi peronu nr 2. Te są wyższe, dzięki czemu łatwiej jest wsiadać i wysiadać z pociągu. Bezpieczeństwo zapewni także nowe oświetlenie. Aktualnie na peronach montowane są ławki i wiaty, a w gablotach informacje pasażerskie.

Przed dworcem w miejscu torowiska pracują maszyny. Na specjalnie przygotowanym terenie ustawiane są ścianki peronu. Stopniowo będą montowane kolejne elementy nawierzchni, oświetlenie i ławki. Ułożony zostanie tor. Równocześnie wykonawca doposaża peron nr 2 w wiatę. W marcu 2021 r. wszystkie perony na stacji Lublin Główny będą utrzymane w standardzie peronu nr 3. Będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawny ruch pociągów umożliwią instalowane urządzenia sterowania oraz sygnalizatory.

Podróże pociągiem z Lublina w kierunku Warszawy zapewnią m.in. przebudowywane wiadukty kolejowe nad ul. Diamentową, Janowską i przy Drodze Męczenników Majdanka, a także mosty nad Bystrzycą i Czerniejówką. Wzmocnione konstrukcje już na nowych torach gwarantują sprawne przejazdy cięższych składów. Na wiadukcie kolejowym nad ul. Diamentową oraz moście kolejowym nad Bystrzycą montowane są kolejne elementy przepraw. Na wiadukcie nad ul. Droga Męczenników Majdanka szykowane jest miejsce pod następny tor. Most nad rzeką Czerniejówką jest zabezpieczany przed korozją.

Dla pasażerów łatwiejszy dostęp do pociągów

Od 30 sierpnia między Lublinem a Dęblinem pociągi jeżdżą po obu torach. Dla podróżnych to dogodniejsze rozpoczęcie podróży. Na oświetlonych peronach są wiaty, ławki. Przygotowano oznakowanie i gabloty z informacją pasażerską. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania dogodne dojście zapewniają pochylnie. Są przejścia podziemne w Dęblinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu, Lublinie Zachodnim.

Również między Dęblinem i Otwockiem od 30 sierpnia składy kursują nowym torem z Pilawy do Otwocka i budowany jest drugi tor, który wyeliminuje „wąskie gardło” na trasie do stolicy. Zwiększą się możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.

Sprawniejszą kolej w aglomeracji lubelskiej umożliwi budowa łącznicy pomiędzy linią Lublin – Warszawa (nr 7) a linią Lublin – Stalowa Wola (nr 68). Wykonawca zakończył układanie rozjazdów. Dzięki inwestycji PLK pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin. Będą również lepsze możliwości obsługi ruchu pasażerskiego.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.warszawa-lublin.pl.

Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.