Raport z Polski Wydarzenia

Na trasę Mielec – Padew wrócą pociągi

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi, które przywrócą pasażerskie połączenia na trasie Mielec – Padew oraz zwiększą bezpieczeństwo poprzez budowę bezkolizyjnego przejścia na stacji Mielec. Szacunkowy koszt prac to 170 mln zł. Zadania są współfinasowane ze środków unijnych  RPO Województwa Podkarpackiego.

Fot. Maria Głowacz / PKP PLK

Inwestycje na linii nr 25 – Padew – Mielec – Dębica, zapewnią powrót pociągów pasażerskich i zwiększą dostępność do kolei na Podkarpaciu.

– Bardzo się cieszę z ogłoszenia przez PLK strategicznych przetargów, które przywrócą pasażerskie połączenia Mielec – Padew oraz zwiększą bezpieczeństwo dzięki budowie bezkolizyjnego przejścia na stacji Mielec. Kiedy jeszcze kilka lat temu rozpoczęliśmy zabiegi, aby kolej wróciła do Mielca niewielu w to wierzyło. Dziś możemy powiedzieć, że nie tylko wkrótce pojedziemy zmodernizowaną linią Mielec-Dębica, ale także w kolejnych latach nowoczesną koleją w stronę Padwi. Jestem pewien, że mielecka kolej przyspieszy rozwój miasta i północnej części Podkarpacia. Zapewni bezpieczeństwo i komfort podróży oraz otworzy miasto i region na centralną Polskę. Bardzo serdecznie dziękuję  marszałkowi Ortylowi i władzom PLK, bez których wsparcia i zaangażowania nie byłoby to możliwe – powiedział europoseł Tomasz Poręba, który od lat zabiega o przywrócenie kolei w Mielcu.

 

Do inwestycji odniósł się także marszałek województwa podkarpackiego.

– Przetarg na remont odcinka linii nr 25 z Mielca do Padwi Narodowej jest początkiem realizacji tej inwestycji, ale jednocześnie to zamknięcie inwestycji związanych z tą linią oraz z projektami komplementarnymi. Przypomnę, że tak długo wyczekiwany remont linii Dębica-Mielec-Tarnobrzeg, to nie tylko wymiana torów, ale całej infrastruktury łącznie z wiaduktem w Mielcu, peronami, przystankami, przejściami podziemnymi, czy przejściami dla pieszych i rowerzystów. To również przebudowa terminalu przeładunkowego na Linii Hutniczo-Szerokotorowej w Woli Baranowskiej. Te wszystkie przedsięwzięcia są dofinasowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego, którego instytucją zarządzającą jest samorząd województwa. Tylko tutaj z RPO przekazujemy prawie 300 mln zł. Po zakończeniu remontu całego odcinka od Dębicy przez Mielec do Padwi będzie możliwość wprowadzenia na tej trasie optymalnej liczby pociągów pasażerskich. Biorąc pod uwagę kompleksowe koszty, w województwie podkarpackim realizowane są właśnie inwestycje kolejowe o wartości prawie 1,3 mld złotych – powiedział marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

 

Na linię Padew – Mielec – Dębica pociągi powrócą po 12 latach.

– Inwestycje realizowane na Podkarpaciu przez  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność i rolę kolei. Na trasę Padew – Mielec – Dębica po 12 latach będą mogły wróć pociągi pasażerskie. Zwiększą się możliwości atrakcyjnych podróży regionalnych oraz dalekobieżnych. Poprawią się także warunki przewozów towarów, koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu  – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew – Mielec obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i ułatwią dostęp do pociągów wszystkim pasażerom.

W Mielcu, nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnieni sprawne i bezpieczne przejazdy.

Czytaj dalej >