Aktualności Tramwaje

Najbezpieczniejszy rok od piętnastu lat na wrocławskich torach

Akcje informacyjne, eksperymenty z hamowaniem tramwaju, czy publikacja nagrań z wnętrza pojazdu podczas gwałtownego hamownia – MPK Wrocław konsekwentnie realizuje różnorodne działania edukacyjne zwiększające bezpieczeństwo.

Najbezpieczniejszy rok od piętnastu lat na wrocławskich torach

W 2021 roku nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku na torach tramwajowych w stolicy Dolnego Śląska. Przewoźnik dziękuje przechodniom za ostrożność i… apeluje o więcej.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu jest na szczycie naszej piramidy priorytetów. Konsekwentnie dążymy do ‘wizji zero’, dlatego od dawna tak duży nacisk kładziemy na kolejne kampanie edukacyjne i informacyjne – podkreśla prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.

 

Warto przypomnieć, że spółka prowadziła ważną kampanię informacyjną, gdy zmieniło się prawo o ruchu drogowym i piesi wchodzący na pasy zyskali pierwszeństwo przed pojazdami.

Przypominaliśmy wówczas najróżniejszymi metodami, że tramwaje w tym przypadku są wyjątkiem i pieszy musi im ustąpić – uzupełnia Krzysztof Balawejder.

 

Elementem tej kampanii był eksperyment ukazujący różnicę w drodze hamowania tramwaju i samochodu osobowego.

Dodatkowo, spółka zwraca także uwagę na bezpieczeństwo samych pasażerów, gdy tramwaj zmuszony jest do gwałtownego hamowania. Trzon tej kampanii stanowił materiał z monitoringu. Pokazuje on, że nagłe hamowanie prowadzi czasami do upadku pasażera na podłogę, albo do uderzenia jego głową o poręcz lub siedzenie. – Wejście lub wjechanie na rowerze przed jadący tramwaj może mieć tragiczne skutki – także dla pasażerów znajdujących się w wagonie, dlatego apelujemy o rozwagę i odpowiedzialność – mówi Krzysztof Balawejder. – Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam nagłośnić nasze apele, a przede wszystkim – przedstawicielom mediów.

 

Wrocławskie MPK doskonali umiejętności swoich motorniczych. Szczególnie pomocne są tu zajęcia na nowoczesnym komputerowym symulatorze w zajezdni tramwajowej Borek.

Większość wypadków z udziałem tramwajów to tzw. wina obca, czyli są one spowodowane przez innych uczestników ruchu – zwraca uwagę Krzysztof Balawejder. – Nasi motorniczowie muszą jednak czasem myśleć także za innych. Kładziemy na to nacisk podczas szkoleń i cieszymy się, że przynosi to widoczne efekty.

 

Dodatkowo, przewoźnik często gości na swoich zajezdniach przedszkolaków i uczniów, organizując edukacyjne zabawy – wszystko po to, aby od najmłodszych lat uczyć prawidłowych postaw. MPK współpracuje także ze służbami mundurowymi. Regularnie przeprowadza szkolenia m.in. dla policjantów i strażaków. Mimo szeregu powyższych działań realizacja „wizji zero” nie będzie możliwa bez zachowania ostrożności przez osoby przekraczające torowiska tramwajowe, o co spółka apeluje.

Określenie „wizja zero” pochodzi ze Szwecji, gdzie odnosiło się do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach tak, by w wypadkach samochodowych nie ginęli ludzie. Od tego czasu podobny cel wyznaczają sobie zarządcy dróg w różnych miejscach. MPK Wrocław nieustannie dąży do poprawy bezpieczeństwa nie tylko swoich podróżnych, ale wszystkich uczestników ruchu w relacji ze swoimi pojazdami.

Dodaj komentarz