Inwestycje

Najnowszy pojazd diagnostyczny PKP PLK kontroluje stan torów

Fot. Dorota Szalacha / PKP PLK

Najnowszy pojazd diagnostyczny PKP Polskich Linii Kolejowych pracuje na torach mimo pandemii koronawirusa. Zainstalowane w nim urządzenia pokładowe wyposażone w czujniki, lasery i kamery skontrolowały już w tym roku blisko 13,5 tys. km torów. Bezdotykowe pomiary wykonywane są nawet z prędkością 120 km/h.

Urządzenie robi pomiary, które pozwalają specjalistom z Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ocenić stan tras, zaplanować jeśli jest potrzeba prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa, ustalone parametry linii. Systemowa diagnostyka przekłada się na planowe przejazdy pociągów i komfort podróży oraz pozwala obniżyć koszt utrzymania linii. Pojazdy, bez wpływu na rozkład jazdy, sprawdzały już m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy Warszawa – Kunowice, Poznań – Kluczbork, Opole – Wrocław – Legnica, Kraków – Rzeszów – Medyka, Koluszki – Łódź Widzew czy Poznań – Korsze. W maju pracowały np. na trasach Gdańsk Główny – Stargard oraz Szczecin – Świnoujście.

– Stan linii kolejowych kontrolujemy bez przerwy, ale z zachowaniem wymaganych zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Ponad połowę pracy wykonuje specjalistyczny pojazd, który zakupiliśmy w ubiegłym roku. To mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i systemem monitoringu wizyjnego. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość kolejowej infrastruktury. Dla pasażerów oznacza to ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Od stycznia do maja br. pojazdy pomiarowe sprawdziły stan 13,5 tys. km torów. Ponad połowę diagnostyki wykonał najnowocześniejszy pojazd, który pracuje w PLK od 2019 r.

Czytaj dalej >