Inwestycje

Najnowszy pojazd diagnostyczny PKP PLK kontroluje stan torów

Fot. Dorota Szalacha / PKP PLK

Najnowszy pojazd diagnostyczny PKP Polskich Linii Kolejowych pracuje na torach mimo pandemii koronawirusa. Zainstalowane w nim urządzenia pokładowe wyposażone w czujniki, lasery i kamery skontrolowały już w tym roku blisko 13,5 tys. km torów. Bezdotykowe pomiary wykonywane są nawet z prędkością 120 km/h.

Urządzenie robi pomiary, które pozwalają specjalistom z Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ocenić stan tras, zaplanować jeśli jest potrzeba prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa, ustalone parametry linii. Systemowa diagnostyka przekłada się na planowe przejazdy pociągów i komfort podróży oraz pozwala obniżyć koszt utrzymania linii. Pojazdy, bez wpływu na rozkład jazdy, sprawdzały już m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy Warszawa – Kunowice, Poznań – Kluczbork, Opole – Wrocław – Legnica, Kraków – Rzeszów – Medyka, Koluszki – Łódź Widzew czy Poznań – Korsze. W maju pracowały np. na trasach Gdańsk Główny – Stargard oraz Szczecin – Świnoujście.

– Stan linii kolejowych kontrolujemy bez przerwy, ale z zachowaniem wymaganych zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Ponad połowę pracy wykonuje specjalistyczny pojazd, który zakupiliśmy w ubiegłym roku. To mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i systemem monitoringu wizyjnego. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość kolejowej infrastruktury. Dla pasażerów oznacza to ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Od stycznia do maja br. pojazdy pomiarowe sprawdziły stan 13,5 tys. km torów. Ponad połowę diagnostyki wykonał najnowocześniejszy pojazd, który pracuje w PLK od 2019 r.

Jak przebiegają takie pomiary?

– Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. – Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów, np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h, co usprawnia prowadzenie badań.

 

W tym roku PLK za pomocą pojazdów pomiarowych sprawdzą ok. 50 tys. km toru. Dane, uzyskane na modernizowanych trasach, stanowią również podstawę do oceny jakości prac inwestycyjnych.

Pomiary torów przy użyciu pojazdów są wykonywane w zależności od potrzeb nawet cztery razy w ciągu roku, w zależności od prędkości rozkładowej obowiązującej na badanej linii. Częstotliwość badań defektoskopowych szyn jest ustalana zależnie od maksymalnej prędkości lub obciążenia linii do czterech razy w roku.

Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. monitoruje stan torowiska i sieci trakcyjnej na terenie całego kraju. Specjaliści wykorzystują pojazdy pomiarowe i przyrządy ręczne. Uzyskane dane określają stan techniczny elementów toru, sieci trakcyjnej, urządzeń automatyki. Wykonywane są pomiary geometrii toru, pomiary defektoskopowe szyn, laserowe pomiary skrajni, pomiary zużycia drutu jezdnego sieci trakcyjnej, wykrywanie uszkodzeń elementów sieci trakcyjnej.