Aktualności Tramwaje

Największa francuska aglomeracja dalej łączy tramwaje z koleją

16 listopada 2020 r. Alstom otrzymał zamówienie na dostawę 13 dodatkowych tramwajów dwusystemowych Citadis Dualis, które opiewa na kwotę około 70 mln euro.

fot. Alstom / Aldino Pavone

Pojazdy trafią do największej francuskiej aglomeracji – Île-de-France, za ich użytkowanie będzie odpowiadał przewoźnik Transilien SNCF, a finansującym w całości zakup jest organizator transportu Île-de-France Mobilités.

11 pojazdów przeznaczonych będzie dla linii T4 (Bondy / Aulnay-sous-Bois i Montfermeil Hospital), a 2 dla linii T12 (Massy / Evry). Wykonanie opcji jest częścią umowy tramwajowo-kolejowej podpisanej w 2007 r. z Transilien SNCF na dostawę do 200 tramwajów.

Po wejściu do komercyjnej eksploatacji tramwajów dwusystemowych Citadis Dualis na linii T4 w grudniu 2019 r., produkujemy pojazdy do obsługi linii T13. Cieszę się, że Alstom kontynuuje wdrażanie rozwiązania tramwajowo-kolejowego w Île- de-France. Nowe zamówienie wskazuje na znaczenie tego wszechstronnego rozwiązania transportowego oraz na potwierdzenie zaufania naszych klientów, Île-de-France Mobilités i Transilien SNCF – powiedział Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom we Francji.

 

Pojazd został zaprojektowany, aby sprostać rosnącej potrzebie mobilności między sieciami miejskimi i podmiejskimi. Citadis Dualis łączy centrum miasta z przedmieściami bez żadnej przerwy w relacji, łącząc zalety pociągu z zaletami tramwaju. Oparta na konstrukcji tramwaju Citadis firmy Alstom, wersja Dualis zachowuje podstawowe cechy, które sprawiły, że Citadis odniósł tak duży sukces: modułowość, dostępność i niezawodność. Citadis Dualis może poruszać się po sieci tramwajowej równie łatwo, jak po regionalnej sieci kolejowej, dzięki pewnym dostosowaniom mocy, bezpieczeństwa i komfortu. Taka konfiguracja sprawia, że ​​jest to uniwersalny środek transportu: ma taką samą szerokość toru jak tramwaj, co oznacza, że ​​może poruszać się po mieście, uzyskując przy tym osiągi takie same, jak pociąg, co umożliwia przewóz pasażerów z prędkością prawie 100 km / h w obszarach peryferyjnych bez konieczności zmiany środka transportu. Citadis Dualis odgrywa rolę w dążeniu do zrównoważonej mobilności.

Obecnie we Francji jeździ 78 pojazdów tego typu. W tym 30 w Île-de-France, 24 w Auvergne-Rhône-Alpes i 24 w Pays-de-la-Loire. W 2018 roku Alstom otrzymał zamówienie na dostawę 34 pojazdów Citadis Dualis dla Île-de-France Mobilités i Transilien SNCF, przy czym to Île-de-France Mobilités pokrywa cały koszt zamówienia. 23 tramwaje dwusystemowe są przeznaczone dla linii T12 Massy / Evry, a 11 dla linii T13 Express Saint-Cyr / Saint-Germain. Realizacja tego zamówienia nie dobiegła jeszcze do końca, a pojazdy powstają w zakładzie Alstom w Valenciennes Petite-Forêt.

W Europie sprzedano już ponad 200 tramwajów dwusystemowych Alstom (Citadis Dualis i Regio Citadis), które pokonały ponad 50 milionów kilometrów. Pojazd ten ma także swoją wersję przeznaczoną na rynek północnoamerykański – Citadis Spirit, gdzie wykorzystywany jest w kanadyjskich miastach Ottawa i Toronto od 2013 r. i 2017 r.

Dodaj komentarz