Aktualności global Tabor Targi Wydarzenia

NEWAG prezentuje na targach w Berlinie swój najnowszy pociąg

NEWAG, nowosądecki producent taboru, zademonstrował na targach InnoTrans pierwszy hybrydowy skład Impuls 2 wyposażony w superkondensator.

 

Fot. Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei

Najnowszy pociąg wyprodukowany przez naszego rodzimego konstruktora, jaki można zobaczyć w Berlinie, zakupiło już Województwo Zachodniopomorskie. Będzie kursował na trasie SzczecinKołobrzeg. Pojazd charakteryzuje się efektownym malowaniem, nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.

Impuls 2 to aktualnie jeden z najnowocześniejszych pociągów na polskich torach. Władze Województwa Zachodniopomorskiego podpisały z firmą NEWAG umowę, przewidującą dostarczenie do końca roku 12 takich hybryd, unowocześniając lokalny tabor. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii.

– Wjeżdżamy tym nowoczesnym pociągiem do Europy, dosłownie i w przenośni. Bardzo się cieszymy, że jako Województwo Zachodniopomorskie mamy swój udział we wdrażaniu innowacji techniki kolejowej. I jesteśmy nie tylko krajowym liderem w unowocześnianiu taboru – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Informacje techniczne

Konstrukcja pojazdu Impuls 2, a w szczególności ostoi, umożliwia konfigurację wysokości podłogi 620 oraz 760 mm. Ponadto, istnieje możliwość konfiguracji pojazdu ze zmienną ilością drzwi, w zależności od wymagań Przewoźników.
Pojazdy Impuls 2 mogą być wyposażone również w napęd z silnikiem spalinowym jako osobny doczepiany człon napędowy lub włączony w skład pojazdu.
Poza zmienną długością zestawu możliwe są także różne konfiguracje układu wnętrza przedziału pasażerskiego, umożliwiające eksploatację pojazdu nie tylko w ruchu aglomeracyjnym i podmiejskim, ale także dalekobieżnym.

Na czym polega innowacyjność pociągu?

Użyty w hybrydzie superkondensator to swoista bateria, która ładuje się podczas hamowania pociągu. Gromadzona wówczas w zasobniku energia pozwala na rozruch do prędkości 50 km/h i pokonanie odcinka o długości do 500 metrów. To wyraźne zmniejsza hałas podczas odjazdu ze stacji i przede wszystkim redukuje zużycie paliwa, a co za tym idzie także emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Jak wynika z analiz, można w ten sposób zaoszczędzić ok. 17% paliwa. Pozwoli to bardzo znacząco ograniczyć ilość zanieczyszczeń, wpływając na lepszą kondycję środowiska.