Inwestycje

Nowe perony i zmodernizowany most – trwa remont linii kolejowej z Warszawy do Radomia

Fot. L. Brylowski / PKP PLK

Na linii kolejowej z Warszawy do Radomia trwa modernizacja dwóch odcinków: Czachówek – Warka oraz Warka – Radom. W ramach prac przebudowany został nowy most nad Pilicą, gotowe są też konstrukcje peronów oraz pierwsze kilometry drugiego toru.

Wykonawca robót między Czachówkiem a Warką modernizuje już drugi tor. Zakończono prace na odcinku ponad 5 km. Na pozostałych fragmentach trasy przygotowywany jest tłuczeń oraz układane są podkłady kolejowe. Na 20 km odcinku trasy z Czachówka do Warki ustawiono już słupy trakcyjne. Wkrótce rozpocznie się wywieszanie sieci. Drugim torem pomiędzy Czachówkiem a Warką pociągi mają pojechać w II połowie tego roku. Od października 2019 roku pociągi już jeżdżą pierwszym nowym torem.

Pasażerowie na stacji w Sułkowicach, Krężelu, Michalczewie, Gośniewicach, Warce i Chynowie skorzystać już mogą z nowych peronów zlokalizowanych przy nowym torze. Wykonawca zainstalował już ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Swobodny dostęp do peronów mają także osoby niepełnosprawne – są pochylnie oraz ścieżki naprowadzające.

Obecnie budowane są perony przy drugim torze: układane ścianki peronowe oraz konstrukcje platform. Dzięki modernizacji powstanie także nowy przystanek Warka Miasto (przy ul. Lotników). W tym roku zainstalowane zostaną dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m.

W ramach inwestycji przebudowany został most nad Pilicą w Warce. Stary jednotorowy obiekt został rozebrany w październiku 2019 roku. W jego miejscu ustawiono dwie nowe 3-przęsłowe konstrukcje. Ich łączna waga to ponad 4,8 tys. ton. Teraz pociągi pojadą po dwóch torach. Na moście położony jest już beton. Wykonywana jest ochrony antykorozyjna przęseł.

Dzięki modernizacji zniknie „wąskie gardło” między Warką a Radomiem. Tam, gdzie dotąd pociągi jeździły jednym torem, pojawi się drugi. Umożliwi on uruchamianie większej liczby połączeń. Nowy tor ułożono już na odcinku ponad 11 kilometrów. Wykonawca wzmacnia grunt i nasypy pod budowę toru na pozostałych fragmentach trasy. Wbił już ponad połowę pali, które stabilizują grunt. Montowane są rozjazdy. Obok toru ustawiane są nowe słupy trakcyjne.

Dla podróżnych – lepszy dostęp i nowe przystanki

Pasażerowie zyskają nowoczesne perony. Powstaną na stacji Dobieszyn oraz na 6 przystankach: Grabów, Strzyżyna, Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje i Lesiów. Wszystkie dostosowane będą do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano montaż ławek i tablic informacyjnych. Na stacji w Dobieszynie oraz na przystankach w Grabowie i Strzyżynie widać już zarysy nowych, wyższych platform. Wkrótce rozpocznie się układanie płyt peronowych.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną trzy nowe przystanki, które ułatwią dostęp do kolei: Stara Wola, Radom Brzustówka i Radom Gołębiów.

Inwestycja obejmuje też budowę lub przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą bezpieczeństwo kursowania pociągów. Podobny efekt przyniosą skrzyżowania dwupoziomowe w miejscu przecięcia się torów z drogami, które usprawnią komunikację. Zmodernizowanych zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Z Warszawy do Radomia atrakcyjne podróże

Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybsze pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. Dzięki temu skróci się czas podróży ze stolicy na południe Mazowsza.

Wartość przebudowy odcinków Czachówek – Warka oraz Warka – Radom to ponad 645 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Zakończenie wszystkich prac pomiędzy Czachówkiem i Warką przewidywane jest w IV kwartale 2020 roku, a pomiędzy Warką i Radomiem w II połowie 2021 roku.

Źródło: informacja prasowa
PKP PLK