Tabor

Nowe technologie w infrastrukturze kolejowej

Od blisko 20 lat działamy na rynku kolejowym. Dostarczamy nowoczesne technologie i łatwe w montażu produkty przy zachowaniu wszystkich obowiązujących standardów.

Doświadczenia z wdrażaniem nowych technologii w taborze kolejowym skłoniły nas do zastanowienia o możliwości wykorzystania dobrych, sprawdzonych aplikacji również w obszarze infrastruktury kolejowej. Uważnie przyglądaliśmy się temu, czy i co jest stosowane do ochrony kabli w aplikacjach przytorowych, jak wyglądają trasy kablowe, ich oznaczanie…
Analizowaliśmy doświadczenie naszych partnerów handlowych na rynkach zachodnich (dopuszczenia Deutsche Bahn, Francja, Włochy, stosowanych m.in. przez Siemens, Bombardier, voestalpine Signaling i in.). Należało się jednak uważnie przyjrzeć wymaganiom i standardom obowiązującym w polskiej infrastrukturze kolejowej. W konsekwencji udało się opracować i wdrożyć innowacyjne rozwiązania wykorzystując materiały inne, niż dotychczas stosowane tj. stal i beton.

Tak powstały nowe rozwiązania m.in. do ochrony kabli zasilaczy, kabli odłączników napędów, ochrony kabli prowadzonych wzdłuż szyn, czy w końcu osłony kabli montowanych na bramkach sygnałowych.
Zaproponowaliśmy osłony w oparciu o wielowarstwowe rury PMA z tworzyw (modyfik. poliamid PA12) o bardzo dobrej wytrzymałości mechanicznej i bardzo wysokiej odporności na promieniowanie UV i korozję atmosferyczną, o bardzo długim czasie życia (> 20 lat). Przy wykorzystaniu systemowych końcówek jesteśmy w stanie zapewnić stopień ochrony do IP69K.


Takie rozwiązania stanowią znaczną innowacyjność w stosunku do istniejących osłon m.in. ze względu na trwałość, estetykę, łatwość i szybkość montażu. To także znaczne obniżenie wagi konstrukcji, do których montowane są wielowarstwowe rury osłonowe PMA, łatwiejszy transport i montaż bez użycia specjalistycznych pojazdów, to również mniejszy czas zamknięć torowych
Prowadzenie kabli w korytach czy kanałach kablowych z tworzyw to kolejne wyzwanie. Koryta / kanały ważą niewiele i dzięki temu układa się je bez większego wysiłku i można to zrobić na wiele sposobów. Dzięki niskiej wadze znacznie prostszy jest transport, można je układać bez użycia podnośnika czy ciężkiego sprzętu. W przypadku koryt to również łatwa inspekcja kabli, łatwa naprawa, demontaż czy ponowne wykorzystanie koryt, co jest ogromną zaletą w przypadku zmian projektowych.

W celu identyfikacji kabli wprowadza się ochronę i oznakowanie linii kablowych. Trasy linii kablowych ułożonych w ziemi na całej długości powinny być odpowiednio oznaczone. W tym celu stosuje się taśmy ostrzegawcze, płyty ochronne oraz oznaczniki elektromagnetyczne. To bardzo ważne szczególnie w przypadku nowych projektów, czy podlegających modernizacji / rewitalizacji linii kolejowych. Produkty zgodne z wymaganiami Iet-121 (dokument normatywny 01-10/ET/2018) i Ie-108.
Proponujemy nowe rozwiązania dla zapewnienia odpowiedniej funkcjonalności, ochrony i bezpieczeństwa kabli, ale również po to, by montaż był znacznie szybszy i łatwiejszy.

Więcej informacji:
Dział Rynku Transportu Szynowego
tel. 58 340 69 05; tel. 601 65 27 65e
e-mail: b.rosiak@aste.pl

Beata Szulfer-Rosiak
Dyrektor ds. Rynku Transportu Szynowego
ASTE Sp. z o.o.

MD

Dodaj komentarz