Tramwaje Wydarzenia

Nowe tramwaje Lajkonik II wyjechały na krakowskie tory

Trzy pierwsze nowoczesne tramwaje Lajkonik II od firmy Stadler przewiozły pierwszych pasażerów. Docelowo na krakowskie torowiska wyjedzie 60 nowoczesnych pojazdów.

Fot. Stadler
Fot. Stadler

Aktualnie w Krakowie znajduje się pięć tramwajów Lajkonik II, z czego pierwsze trzy rozpoczęły regularne kursy.

Dostawa  wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 proc. – skomentował Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

 

Realizowane zamówienie to kontynuacja projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020-2021 trafiło 50 nowych wagonów.

Wygląd Lajkoników II

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.

W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością będą także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

– Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest zakup nowych tramwajów dla naszych pasażerów. Dzięki temu możemy wycofywać z ruchu kolejne wagony wysokopodłogowe, z których trudno jest korzystać osobom z ograniczoną mobilnością. Nowe tramwaje będą wygodne nie tylko dla pasażerów, ale także dla naszych motorniczych. Ergonomiczna kabina, wygodny fotel i różnego rodzaju systemy bezpieczeństwa zapewniają komfortowe warunki pracy. Realizacja tak dużego kontraktu jakim jest zamówienie 60 nowych tramwajów jest możliwa dzięki kredytowi zaciągniętemu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, aby część kosztów tego projektu mogła być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej. Został już złożony w tej sprawie wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.

 

Tramwaje bez pantografu

Warto podkreślić, że dwa tramwaje z 60 sztuk będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, któryw przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Przypomnijmy, że zrealizowany poprzednio kontraktz firmą Stadler także obejmował dostawę dwóch wagonów z takim systemem.

– Dziś wyjeżdżają na krakowskie tory pierwsze pojazdy Lajkonik wyprodukowane w ramach drugiego już zamówienia na niskopodłogowe tramwaje realizowanego przez Stadlera dla MPK Kraków. Mimo licznych obecnych wyzwań, między innymi związanych ze znaczną podwyżką cen komponentów do produkcji oraz ich utrudnioną dostępnością, intensywnie pracujemy nad realizacją zamówienia, aby dostarczyć wszystkie pojazdy w terminie. Cieszymy się,  że dzięki naszym nowoczesnym pojazdom możemy przyczynić się do poprawy komfortu jazdy komunikacją miejską w Krakowie. Jesteśmy przekonani, że nowe Lajkoniki, podobnie jak pojazdy z pierwszej serii, będą cieszyć się uznaniem i sympatią krakowian – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.