Inwestycje

Nowy most kolejowy usprawni podróże z Podkarpacia na Lubelszczyznę

Most w Lubaczowie (fot. Jadwiga Bożek / PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe wznoszą nad Lubaczówką w Nowej Grobli most kolejowy. Obiekt powstanie na linii Munina – Hrebenne, łączącej Podkarpacie z Lubelszczyzną. Poprawę przewozu towarów i komfort podróży pasażerskiej zapewni zaś przebudowa mostu w Lubaczowie i remont toru na szlaku Horyniec Zdrój – Werchrata. Inwestycje kosztują łącznie 31 mln zł.

Nowy most na linii Munina –Hrebenne w Nowej Grobli zastąpi jednoprzęsłowy obiekt z 1949 r. Wykonano już demontaż dotychczasowych elementów. Na brzegu przygotowywane są fundamenty nowych przyczółków.

Równolegle prace przy budowie mostu trwają w Lubaczowie. Obiekt powstanie nad rzeką Sołotwą. W miejscu wyeksploatowanej przeprawy będzie techniczne lepsza konstrukcja. PLK wykorzystają obiekt uzyskany przy przebudowie linii w Pszczynie. Już zdemontowano stare elementy i budowane są nowe przyczółki mostu. Również kolejowe przeprawy w Nowinach Horynieckich zostaną wyremontowane.

PLK zachowują historię kolei. Stalowe konstrukcje mostów z Nowej Grobli i Lubaczowa pozostaną w regionie. PLK przekazały obiekty Gminie Lubaczów. Będą prezentowane w muzeum kolejnictwa na stacji Basznia.

W ramach inwestycji remontowany jest także tor na szlaku Horyniec Zdrój – Werchrata. Docelowo zlikwidowane zostanie ograniczenie prędkości pociągów, co wpłynie na szybsze połączenia m.in. z Rzeszowem i Jarosławem.

W sezonie letnim można podróżować także między Rzeszowem a Zamościem oraz Jarosławiem a Lublinem. Linia kolejowa zapewni także sprawny transport towarów m.in. do zakładów w Surochowie oraz do przejścia granicznego w Werchracie.

Na prace na linii Munina –Hrebenne przeznaczono w 2020 r. 31 mln zł. Finansowane są ze środków własnych PLK. Na linii Munina -Hrebenne (nr 101) w latach 2018 -2019 wyremontowano tory w stacji Basznia. Poziom bezpieczeństwa na 4 przejazdach w gminach: Lubaczów, Laszki, Oleszyce zwiększyła przebudowa skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Linia Munina – Hrebenne jest jedną z trzech tras kolejowych łączących województwa podkarpackie i lubelskie.

Zmiany w organizacji ruchu pociągów

Zakres prac realizowanych na jednotorowej trasie wymagał wprowadzenia od 15.03.2020 r. do 26.06.2020 r. zastępczej komunikacji autobusowej. Zmiany zostały ujęte w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej portalpasazera.plrozkład-pkp.pl oraz na stronie przewoźników.

Linia z historią

Linia kolejowa na trasie Munina – Hrebenne ma 83 km. To trasa dawnej Kolei Jarosławsko–Sokalskiej. Pierwszy pociąg z Jarosławia do Sokala przez Muninę – Lubaczów Hrebenne i Rawę Ruską przejechał 6 czerwca 1884. Po II wojnie światowej, wybudowano odcinek Werchrata – Hrebenne.