Inwestycje

Nowy peron w Trzebni już gotowy [ZDJĘCIA]

Fot. Piotr Hamarnik

PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku nowy peron w Trzebni. Teraz wykonawca rozpocznie kolejny etap przebudowy torów na terenie miejscowości. Inwestycja, usprawniająca ruch kolejowy między Krakowem a Katowicami, kosztuje ok. 2 mld zł.

Nowy peron (nr 3) na stacji w Trzebni ma 400 metrów długości, jest podwyższony oraz w pełni zadaszony. Do użytku pasażerów, udających się w stronę Oświęcimia, oddany został w piątek 15 maja.

W przyszłym tygodniu, po zakończeniu instalacji i sprawdzeniu nowego systemu sterowania ruchem, odjeżdżać z niego będą pasażerowie pozostałych pociągów.

Zmodernizowany peron ułatwi podróże koleją wszystkim pasażerom. Dzięki nawierzchni o zróżnicowanej strukturze, ścieżkom naprowadzającym oraz czytelnemu oznakowaniu komfortowo korzystać z niego mogą również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. W przyszłości na peronie pojawią się także tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a. Przejście podziemne wyposażone będzie w windy.

Na stacji w Trzebini prowadzone są odbiory, sprawdzane systemy sterowania i bezpieczeństwa. Po zakończeniu tego procesu ruszy kolejny etap prac. Podróżni będą korzystać z peronu 3, a wykonawcy rozpoczną rozbiórkę starych i budowę nowych peronów oraz kolejnej części przejścia podziemnego. Przejście połączy perony z dworcem, a także umożliwi bezpieczne przejście mieszkańcom miasta przez teren kolejowy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową E30 na terenie Trzebini. Oprócz nowych torów i peronów przebudowywane są także wiaduktu kolejowe, a nad ul. Słowackiego powstaje nowy wiadukt drogowy. Intensywne prace budowlane trwają również w sąsiednich Krzeszowicach. Do końca czerwca PLK oddadzą do eksploatacji całą część pasażerską stacji. W Trzebini roboty budowlane na stacji zakończą się w IV kwartale tego roku.

Zmienia się oblicze kolei w Krakowie

Nowe perony i wiadukty w Trzebini są kolejnym efektem przebudowy linii kolejowej z Krakowa do Katowic. Finalizowane są też prace na pozostałych odcinkach inwestycji. Podróżni mogą korzystać już z nowych przystanków m.in. w Rudawie i Balinie. Gotowe są stacje w Zabierzowie, Jaworznie Szczakowej i krakowskich Mydlnikach. Komunikację drogową ułatwiają nowe wiadukty m.in. w Krakowie, Jaworznie, Krzeszowicach i Woli Filipowskiej.

Realizowane projekty znacznie zwiększą możliwości kolei i przyniosą pozytywne efekty dla bezpieczniejszego i sprawniejszego systemu komunikacji na międzynarodowym korytarzu transportowym E30, który łączy kraj europejskie w spójną sieć kolejową. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.