Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowy terminal intermodalny w Polsce

W związku z podnoszonym już od jakiegoś czasu problemem dotyczącym malejącej przepustowości polskich terminali przeładunkowych w kontekście wzrastającego rynku handlu międzynarodowego, doszło do opracowania koncepcji nowego terminalu intermodalnego.

Fot. Wikimedia Commons
Fot. Wikimedia Commons

Samorząd Województwa Łódzkiego przychylił się do wydania zgody na powołanie nowego obiektu na terenie Zduńska Wola-Karsznice. W celu pozyskania niezbędnych środków do sfinansowania tego przedsięwzięcia inwestor złoży również wniosek o dofinansowanie ze środków UE. Wniosek dotyczyć będzie kwoty około 46 milionów. Stanowi to nieco mniej niż połowę łącznych kosztów budowy.

Jeżeli wniosek ten otrzyma ze strony Wspólnoty akceptację, powstanie Centralny Port Intermodalny. Prace nad tą inwestycją miały zresztą ruszyć jeszcze w 2020 roku, jednak środki na ten cel zostały skierowane na budowę podobnego rodzaju, ale w Kutnie. Obecnie można mówić o nowych możliwościach, by projekt jeszcze z 2013 roku w końcu doszedł do skutku. Kilka lat temu stanowił on bowiem część dużego planu powiązanego z budową łącznika między terminalem, trasą S8 i drogą numer 482. Łącznik powstał, a inwestycja w nowoczesny terminal niestety nie została zrealizowana.

Czy plan się powiedzie?

Jak zakładają władze województwa, kolejne podejście do budowy ma duże szanse na powodzenie. Wszystko dzięki dofinansowaniu także z Regionalnego Programu Operacyjnego. Na działce o powierzchni 22 hektarów, należącej do spółki PKP może powstać port usprawniający transport na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Obiekt zlokalizowany będzie w pobliżu linii kolejowej 131, a także trasy S8. Śmiało można przyznać, że to jak najbardziej korzystna i potrzebna inwestycja.

Co można powiedzieć o samym projekcie?

Zgodnie z nim na terenie portu przeładunkowego pracować będą dwie suwnice kolejowe oraz 9 torów bocznicowych. Ponadto, inwestor przygotuje plac do rozładunku i składowania towarów wraz z odpowiednio rozbudowaną strefą parkingową. Nowy terminal będzie na tyle rozległy, że rocznie obsługiwać będzie docelowo 220 tysięcy kontenerów dwudziestostopowych. Nowy port zyska nową formę – modułową – co w przyszłości pozwoli na dostawianie kolejnych segmentów.

Dodaj komentarz