Pierwszy tramwaj w kierunku poznańskich Naramowic wyjechał na tory. Inauguracyjny przejazd z pętli Wilczak odbył się w sobotę 21 sierpnia o godz. 4.34. Cała inwestycja, dzięki której dojedziemy komunikacją miejską do ul. Błażeja, zakończy się w 2022 r. Trasa na Naramowice znacząco ułatwi komunikację mieszkańcom Naramowic i części Winograd.
O inauguracyjnym przejeździe i inwestycji mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
– Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od dziś z nowej trasy mogą korzystać pasażerowie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok – dodaje prezydent.
Na pierwszy przejazd tramwaju nr 3 na Naramowice czekało wielu pasażerów – fanów poznańskiej komunikacji miejskiej – dla których było to wydarzenie historyczne.
Z uwagi na prawdopodobieństwo dużego zainteresowania kursami do i z ul. Włodarskiej, MPK Poznań zdecydowało się zwiększyć liczbę pojazdów wyjeżdżających na nową linię.
Oprócz linii nr 3, która zostanie wydłużona i zamiast kończyć kurs na pętli Wilczak, pojedzie od soboty dwa przystanki dalej, 21 i 22 sierpnia uruchomiona zostanie specjalna linia nr 33. Będzie ona kursować między godziną 10 a 18 na trasie z rynku Jeżyckiego do Włodarskiej. Obsługiwać ją będą tramwaje sprowadzone z Niemiec do Poznania w latach 90. – tzw. helmuty. Zarówno one, jak i wszystkie jeżdżące na trasie linii nr 3, będą dwukierunkowe. Za ulicą Włodarską nie ma bowiem pętli, więc tramwaj będzie musiał, dzięki specjalnie zamontowanej zwrotnicy przejechać na tory w stronę centrum. Podobnie będzie też, po zakończeniu całej inwestycji, na przystanku końcowym przy ul. Błażeja. Z myślą właśnie o obsłudze trasy na Naramowice Miasto kupiło dwadzieścia dwukierunkowych Moderusów Gamma. Oprócz nich MPK dysponuje jeszcze dziesięcioma Moderusami Beta oraz trzema “helmutami”.Więcej o linii specjalnej nr 33 w komunikacie na stronie poznan.pl
Jak czytamy na oficjalnej stronie Poznania, od poniedziałku, 23 sierpnia, trasę obsługiwać będzie już tylko linia nr 3. Na stronie ZTM Poznań opublikowany jest rozkład jazdy. Wynika z niego, że w dni powszednie będzie ona kursować co 15, a po godzinie 19, podobnie jak w soboty, niedziele i święta – co 20 minut.
Trasa tramwajowa między pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie.
Przystanki tramwajowe wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.