Tramwaje

Olsztyn: 188 mln zł więcej na rozwój olsztyńskich tramwajów

Fot. Wikimedia / CC

Olsztyn na rozbudowę sieci tramwajowej w mieście otrzyma dodatkowe 188 mln zł. Dofinansowanie inwestycji, w ramach której powstanie nowa trasa tramwajowa, zakupione zostaną nowoczesne tramwaje i utworzone ścieżki rowerowe, wyniesie teraz ponad 365 mln zł. Prace zakończyć się mają w 2023 r.

– W ubiegłej perspektywie finansowej, dzięki środkom z Programu Rozwój Polski Wschodniej, po blisko 50 latach do Olsztyna wróciły tramwaje. Kontynuujemy to wsparcie. Inwestycje w zrównoważony transport miejski to jeden z priorytetów Programu Polska Wschodnia. Istnienie nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych systemów komunikacji publicznej w miastach zwiększa mobilność mieszkańców i komfort życia, daje łatwiejszy dostęp do rynków pracy i stworzy dogodne warunki do inwestowania nie tylko w danym mieście, ale i w całym makroregionie – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

 

Modernizacja infrastruktury tramwajowej to jedno z najważniejszych obecnie zadań w stolicy woj. warmińsko-mazurskiego i największy tego typu projekt finansowany z Programu Polska Wschodnia. Ponieważ wydatki kwalifikowalne przekroczą 50 mln euro, zyskał on status „projektu dużego”, a na jego dofinansowanie zgodę musiała wyrazić Komisja Europejska.

Jak informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, dodatkowe fundusze umożliwią budowę drugiej, ponad 12-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy wschodnią część miasta z południowymi osiedlami Jaroty i Pieczewo oraz śródmieściem i nowym dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Będzie to także dogodny dojazd do dużych zakładów pracy, miedzy innymi fabryki opon Michelin. Inwestycja obejmie też już istniejącą nitkę tramwajową, która zostanie wydłużona. Przy Wysokiej Bramie powstanie węzeł przesiadkowy, a sama linia na tym odcinku zostanie rozbudowana do dwóch torów. Niebawem miasto ogłosi przetarg na realizację inwestycji.

W ramach projektu do MPK Olsztyn trafi sześć nowych niskopodłogowych tramwajów dostosowanych także do potrzeb osób niepełnosprawnych.Z myślą o rowerzystach i pieszych powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wszystko po to, aby codzienne przemieszczanie się po mieście było wygodniejsze, szybsze i dobrze dopasowane do potrzeb mieszkańców i przyjezdnych.

  • -Chcemy, aby olsztyńskie środki transportu miejskiego były ze sobą jak najlepiej zintegrowane. Taka oferta umożliwi mieszkańcom sprawne przemieszczanie się bez konieczności używania samochodu. Podróż będzie nie tylko wygodna, ale i przyjazna dla środowiska – dodaje szefowa MFiPR.

 

Modernizacja wiązać się będzie także z przebudową dworca PKP Olsztyn Główny, budowa nowoczesnych przystanków Olsztyn Śródmieście oraz Olsztyn Dajtki. W poprawie dostępności kolei pomóc ma także remont na linii kolejowej nr 216 relacji Olsztyn – Działdowo i dalej.

Wszystkie prace zakończa się w latach 2022-2023.

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.

Źródło: MFiPR