Pasażer Wydarzenia

Ostre cięcie połączeń. Polregio podpisało umowę z Województwem Kujawsko-Pomorskim

Umowa na rok i o 1,3 pockm mniej niż w latach ubiegłych – tak przedstawia się kontrakt, który Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego podpisał z przewoźnikiem Polregio. Jej wartość to 52,2 mln zł.

Fot. Polregio

Umowa między samorządem województwa a Polregio podpisana została w sobotę 12 grudnia. Obowiązywać będzie na rok – do 11 grudnia 2021 r. Przewoźnik wykona w tym czasie 2 261 035 km, czyli o 1,3 mln mniej niż w latach ubiegłych.

– Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021 – informuje w komunikacie przewoźnik.

 

Decyzja Zarządu Województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek-Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez Kujawsko-Pomorski Zakład POLREGIO) na trasie Laskowice Pomorskie – Smętowo. Zelektryfikowana linia Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie w całości została od 13.12.2020 przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową.

Samorząd zawiesza połączenie kolejowe Chełmża – Bydgoszcz

Do podpisanej umowy odniósł się Prezes Zarządu Polregio.

– Do ostatniej chwili liczyliśmy, że Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych Marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy  nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to Marszałek przywróci pełną pracą przewozową – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

 

Jak podkreśla, decyzja Marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż Marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm.

– Misją POLREGIO jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia – podkreśla Martyniuk.

 

Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

  • Linia nr 18 KUTNO – PIŁA GŁÓWNA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek,
  • Linia nr 131 CHORZÓW BATORY – TCZEW – odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim,
  • Linia nr 353 POZNAŃ WSCHÓD – SKANDAWA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim.

Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest piętnastą wieloletnią umową zawartą przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Podlaskim, Dolnośląskim, Pomorskim, Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.

Źródło: Polregio

Reklama