PESA Bydgoszcz dostarczy cztery nowe pięcioczłonowe pociągi do Wielkopolski. Każdy ze składów będzie liczył minimum 240 miejsc siedzących. Producent wyposaży pojazdy w w defibrylator, klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi czy monitoring. Umowę na dostawę pojazdów podpisali w Poznaniu Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. Pociągi Elf II dostarczy firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
![Pociąg Elf II od PESA Bydgoszcz (fot. nadesłane)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/01/IMG_7403.jpg)
Nowe Elfy, które rozwijać będą prędkość do 160 km/h, wyjadą na trasy zelektryfikowane, w szczególności na tory Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
– Konsekwentnie, od lat, staramy się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w naszym regionie, zwłaszcza przez zakupy taborowe. To ogromne nakłady – informuje Marszałek Marek Woźniak. – Do tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło – jako wkład w projekcie unijnym – 28 milionów złotych – dodaje Marszałek.
Koszt zakupu nowych pociągów dla Wielkopolski to ponad 142 mln zł. Bank Gospodarstwa Krajowego dofinansuje inwestycję kwotą 115,2 mln zł (81,02 proc.).
– Najnowsza inwestycja zdecydowanie poprawi warunki oferty przewozowej, której realizacja jest niestety coraz droższa – mówi marszałek Woźniak. – W minionym roku wartość dopłaty Samorządu Województwa Wielkopolskiego do biletów wyniosła 280 milionów złotych, w tym roku będzie to około 320 milionów złotych.
Nowy tabor zostanie wyposażony w system ERTMS/ETCS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Dostęp do pojazdu zapewnią po dwie pary drzwi na stronę każdego członu. producent przystosuje składy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajdzie się w nich toaleta z możliwością wjazdu na wózku inwalidzkim, pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących, a także rampy.
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że pierwsze pociągi, o napędzie spalinowym, Samorząd Województwa Wielkopolskiego kupił ponad dwadzieścia lat temu w ZNTK Poznań.
– Obecnie Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 74 pojazdów, z czego 25 to spalinowe szynobusy, a 49 to elektryczne zespoły trakcyjne. Nasze pojazdy z Pesy Bydgoszcz charakteryzują się niską awaryjnością i są cenione przez pasażerów – zaznaczył Wicemarszałek Jankowiak.
Maciej Maciejewski, Wiceprezes Zarządu ds. Sprzedaży firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA przypomniał:
– Współpraca między nami a województwem rozpoczęła się w 2006 roku, od tego momentu dostarczyliśmy kilkanaście pojazdów spalinowych, a po nich przyszedł czas na EZT-y. Były one kupowane przez Województwo Wielkopolskie i przekazywane przewoźnikowi -Kolejom Wielkopolskim. Cieszę się, że Marszałkowie mają dobre zdanie o naszych pojazdach, ale to także zasługa Kolei Wielkopolskich, które je obsługują. Tę solidność wiele osób w tym rejonie Polski ma we krwi, z czego się bardzo cieszymy. Wiemy, że kolejne cztery pojazdy trafią w dobre ręce.