Raport z Polski Tabor

PESA Bydgoszcz pokazała dwusystemową lokomotywę PKP Intercity

PESA Bydgoszcz zaprezentowała prototyp lokomotywy elektryczno-spalinowej dla PKP Intercity. Docelowo do parku taborowego przewoźnika trafi 16 takich pojazdów hybrydowych. Na konferencji prasowej w Bydgoszczy producent pojazdów szynowych omówił dotychczasową współpracę z największym polskim przewoźnikiem dalekobieżnym.

Dwusystemowa lokomotywa PKP Intercity od PESA Bydgoszcz (fot. Michał Ciechowski / Raport Kolejowy)
Dwusystemowa lokomotywa PKP Intercity od PESA Bydgoszcz (fot. Michał Ciechowski / Raport Kolejowy)

Zakup 16 nowych elektryczno-spalinowych lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania kosztować będzie PKP Intercity 554,6 mln zł. Prototyp pojazdu jest prawie gotowy. Lokomotywa w trakcji elektrycznej  pojedzie nawet 160 km/h, w trakcji spalinowej – 120 km/h. O tym pojeździe i innych inwestycjach realizowanych przez PESA Bydgoszcz mówili na konferencji prasowej zaproszeni goście, m.in. Maciej Małecki, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity oraz wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury, poseł Piotr Król.

– W budżecie państwa zarezerwowaliśmy ogromne środki na to, by przywrócić Polakom dostęp do kolei – mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w MAP. – Dzięki temu spółka PKP Intercity jest dziś w trakcie największego w historii programu inwestycyjnego. Do roku 2030 zainwestuje 27 mld zł, z czego 24 mld w tabor. Aby kolej była nowoczesna, ekologiczna i punktualna, potrzebujemy partnerów, którzy znają oczekiwania polskich przewoźników i ich pasażerów. PKP Intercity może rozwijać się dlatego, że mamy w kraju takie zakłady, które produkują tabor na światowym poziomie.

 

Spółka PKP Intercity aktualnie aż 99 proc. kontraktów realizuje na terenie Polski. Kontrakty przewoźnika, realizowane tylko w PESA Bydgoszcz, to koszt 3 mld zł.

Pieniądze, które inwestujemy w tabor, zostają w polskiej gospodarce i rozwijają polską myśl techniczną – mówił Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity. – W PESA Bydgoszcz realizujemy obecnie trzy kontrakty: przegląd lokomotyw na poziomie P4, modernizację 59 wagonów spółki do najnowszych standardów oraz budowę lokomotywy spalinowo-elektrycznej – pojazdu, którego w naszym taborze do tej pory nie było. Cieszymy się na tę współpracę i zapraszamy producenta do udziału w kolejnych przetargach.

 

Przetargi PKP Intercity

Jak zapowiedział Tomasz Gontarz, w najbliższym czasie spółka ogłosi przetarg na modernizację 50 wagonów COMBO, dostawę kilkudziesięciu lokomotyw elektrycznych oraz 23 pociągów Kolei Dużych Prędkości, mogących jeździć do 250 km/h.

PESA Bydgoszcz współpracuje z PKP Intercity od lat – mówi Maciej Maciejewski, Dyrektor Sprzedaży Pesa Bydgoszcz. – Przewoźnik jest naszym głównym partnerem. Nasze kontrakty liczone są w miliardach złotych. To dla nas niezwykle ważne, ponieważ dzięki tym środkom możemy się rozwijać, by budować bardzo nowoczesny tabor.

 

O znaczeniu PESA Bydgoszcz dla regionu mówił poseł Piotr Król.

PESA Bydgoszcz ma dla regionu ogromne znaczenie – jest naszą dumą – mówił. – Fabryka obroniła się swoimi wynikami i tym co robi. Warto podkreślić, że większość przewoźników regionalnych korzysta z taboru wyprodukowanego nad Brdą. Budowa silnej fabryki dla szansę na ekspansję. Z dumą mogę powiedzieć, że PESA, jako jeden z największych polskich zakładów, mocno wchodzi w XXI wiek.

Dodaj komentarz