Inwestycje Tabor Wydarzenia

PESA pracuje nad lokomotywą wodorową dla Orlen Koltrans

Pojazdy napędzane wodorem to w ostatnim czasie główny temat do rozmów między producentami taboru kolejowego. Również PESA Bydgoszcz uchyla rąbka tajemnicy w związku z produkowaną dla Orlen Koltrans lokomotywą z napędem wodorowym.

Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie ponad 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji. Do bydgoskich zakładów dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej PESA odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.

Lokomotywa wodorowe PESA powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Bydgoska firma pozyskała również wielu partnerów  technologicznych wspierających ten projekt , m.in. ABB i TSA.

Pojazd będzie miał zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną,  więc może ciągną składy do nawet 3200 ton. Lokomotywa SM42 6Dn  jest  manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o  mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd  z  2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą.  Każdy przekształtnik  zasila jeden wózek czyli dwa  silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony  jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy. W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.

Zupełnym novum dla tego typu lokomotyw jest zastosowanie elementów autonomiczności, m.in. zdalnego sterowania radiowego, które umożliwia przejście na jednoosobową obsługę w trakcie pracy manewrowej. Ponadto lokomotywa została wyposażona w system monitoringu, złożony z kamer szlaku i sprzęgu oraz kamery z mikrofonem w przedziale maszynisty. Zastosowane kamery będą przystosowane do pracy w trudnych warunkach bez żadnych strat jakościowych obrazu.