Pierwszych sześć spalinowych lokomotyw manewrowych od CZ Loko wzmocniło flotę PKP Intercity. Docelowo do przewoźnika trafi 10 takich pojazdów, których łączna kwota wyniesie 40 mln zł.
![Lokomotywa manewrowa od CZ Loko (fot. PKP Intercity)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2022/11/PKP-Intercity_lokomotywa-manewrowa-od-CZ-Loko-scaled.jpg)
Nowe lekkie lokomotywy spalinowe posłużą PKP Intercity do pracy manewrowej i zestawienia składów wagonowych na bocznicach. Wartość kontraktu podpisanego z CZ Loko wynosi 39,1 mln zł netto. W jego ramach producent przeszkoli pracowników przewoźnika i udzieli czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy.
Kolejne cztery lokomotywy trafią do PKP Intercity do końca lutego 2023 r.
– Cieszę się, że mimo trudnej sytuacji rynkowej, udaje nam się nie zwalniać tempa realizacji największego programu inwestycyjnego w historii naszej spółki. Aby jak najlepiej obsługiwać stale rosnącą liczbę pasażerów, niezwykle ważny jest sprawny proces zarządzania taborem a temu służą właśnie lokomotywy manewrowe. Nowe, lekkie lokomotywy od CZ Loko będą istotnym wzmocnieniem naszej floty – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
Cel: blisko 430 lokomotyw w PKP Intercity w 2030 roku
Lekkie spalinowe lokomotywy manewrowe od CZ Loko są elementem konsekwentnie realizowanego, największego w historii spółki, programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do roku 2030 cała flota PKP Intercity zostanie wymieniona na nową lub zmodernizowana, a dzięki inwestycjom zwiększy się poziom bezpieczeństwa i wygody podróży.
Na inwestycje taborowe PKP Intercity przeznaczy 24,5 mld zł brutto. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie. O 47% zwiększy się również liczba docenianych przez podróżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. Aby zapewnić wysoki komfort podróży, PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi obecnie już 7 mld zł brutto.
Kontynuacja inwestycji we flotę lokomotyw
Pojazdy od CZ Loko nie są jedynymi lokomotywami, które w tym roku wzmocniły flotę PKP Intercity. Z FPS – H. Cegielski w Poznaniu w tym roku do spółki trafiło już 11 zmodernizowanych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Łącznie do spółki trafi 13 takich pojazdów. Zostały one zmodernizowane do wersji dwuagregatowej z funkcją zasilania 3kV DC wagonów pasażerskich w energię elektryczną. Powstały one w wyniku ulepszenia klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V.
W sierpniu br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych jednosystemowych (3kV DC). Producent dostosuje lokomotywy do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych. Ponadto lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. W październiku br. nastąpiło otwarcie ofert w tym postępowaniu, obecnie trwa etap ich analizy.
Kolejne lokomotywy
Ponadto w przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę NEWAG. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw, które pojadą po torach z prędkością nawet 200 km/h, efektywnie wykorzystując zmodernizowane linie kolejowe. Dzięki możliwości poruszania się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania, nowe pojazdy będą mogły obsługiwać również połączenia zagraniczne. Lokomotywy wyprodukowane przez spółkę z Nowego Sącza otrzymają dopuszczenie do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Ponadto producent wyposaży je w system ETCS poziomu drugiego, co oznacza podniesienie standardu bezpieczeństwa na torach. Kolejnym zaimplementowanym rozwiązaniem będzie system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na jeszcze lepszą eksploatację.