Inwestycje Pasażer Wydarzenia

Pierwsze pociągi przejechały wielkopolskim bajpasem

PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły dziś czterystumetrowy bajpas – tymczasowy tor i wiadukt k. Krzyża Wielkopolskiego dla pociągów jadących na trasie Poznań – Szczecin. Rozwiązanie to umożliwi dalsze prace na modernizowanej linii z Wielkopolski do Szczecina. Koszt inwestycji to ok. 4,1 mld zł.

Fot. PKP PLK

Tymczasowy objazd na nasypie ziemnym, wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin, powstał niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Wykorzystana jest konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.

– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.

 

Wprowadzone przez PKP PLK rozwiązanie pozwoli podróżować z Wielkopolski do Pomorza Zachodniego bez przesiadek do autobusowej komunikacji zastępczej. Wykonawcy zaś da możliwość kontynuowania prac bez przeszkód.

Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.

Objazd będzie wykorzystywany przez rok. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

Czytaj dalej >