Inwestycje

PKP PLK i samorządowcy chcą przywrócić pociągi z Czarnkowa do Wągrowca

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie z przedstawicielami samorządu województwa wielkopolskiego i samorządów lokalnych ws. przywrócenia połączeń pasażerskich na odcinku Czarnkowo – Wągrowiec. Rewitalizacja trasy poprawi komfort podróży m.in. do Poznania i Piły.

Fot. Radosław Śledziński / PKP PLK

Odtworzenie ruchu pasażerskiego między Czarnkowem a Wągrowcem to zwiększenie możliwości kolei w regionie: zapewni dogodne podróże w ciągu komunikacyjnym Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz umożliwi dobre połączenia w kierunku Poznania i Piły.

– Systematyczny rozwój kolei to priorytet PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dlatego sukcesywnie staramy się przywracać połączenia pasażerskie tam, gdzie jest to możliwe. Podpisane dziś porozumienie to wyraz dobrej współpracy z województwem wielkopolskim i lokalnymi samorządami, dzięki której Czarnków, po wielu latach, ponownie może zyskać dostęp do pociągów. Dla mieszkańców oznacza to wygodne dojazdy do szkoły i pracy, a dla regionu impuls do dalszego, dynamicznego rozwoju – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Na mocy zawartego dziś porozumienia województwo wielkopolskie wraz z 11 samorządami powiatów i gmin oraz prywatną firmą zobowiązały się do opracowania analiz technicznych i ekonomicznych, które określą zasadność rewitalizacji trasy, a w efekcie przywrócenia na niej połączeń pasażerskich. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako partner merytoryczny, będą opiniować poszczególne etapy dokumentacji. Umożliwi to dobre i sprawne przygotowanie inwestycji.

Opracowane analizy obejmą dwa odcinki linii kolejowych: Wągrowiec – Rogoźno – Bzowo Goraj (linia nr 236) oraz Bzowo Goraj – Czarnków (linia nr 390). Warianty, rozwiązania techniczne i zakres prac niezbędnych do wykonania określi szczegółowa dokumentacja. Wstępne założenia zakładają prace torowe na odcinku ok. 65 km, a także budowę ok. 0,6 km łącznicy, umożliwiającej pociągom ominięcie stacji Bzowo Goraj, co skróci czas przejazdu – nie będzie konieczności zmiany czoła pociągu. Trasa ma zostać przygotowana do prędkości 100 lub nawet 120 km/h. Podróż między Czarnkowem a Poznaniem szacowana jest na ok. 1 godz.

Realizacja prac, dokładny zakres robót i termin rozpoczęcia inwestycji będą uzależnione od możliwości pozyskania finansowania. Rewitalizacja trasy została zgłoszona do rządowego programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Obecnie trwa analiza złożonych wniosków. Połączenia pasażerskie między Czarnkowem a Wągrowcem zostały zawieszone w 1992 r. Obecnie trasa, na odcinku Czarnków – Rogoźno, wykorzystywana jest do przewozów towarowych. Korzysta z niej średnio 50 par pociągów rocznie.

Dodaj komentarz