Trwa modernizacja linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem. PKP Polskie Linie Kolejowe w jej ramach przebudują prawie 100 mostów i wiaduktów. Bezpieczeństwo oraz komfort podróży zwiększą nowe tory i sieć trakcyjna oraz obiekty kolejowe. Wartość prowadzonych prac to ok. 4 mld zł. Ich zakończenie zaplanowano do końca 2022 r.
Na modernizowanym 187-kilometrowym odcinku linii między Poznaniem a Szczecinem, przebudowę przejdzie 95 wiaduktów i mostów m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą. Inwestycje zapewnią sprawne przejazdy pociągów pasażerskich, poprawią warunki przewozu towarów. Prace zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Pod wiaduktami będą nowe jezdnie, mieszkańcy zyskają chodniki i ścieżki rowerowe m.in. w okolicy Mokrza, Miałów, Drawskiego Młyna, Drawin i Mierzęcina.
Zaawansowanie robót widać we Wronkach. Nad Wartą gotowe są już nowe filary oraz stalowa część kolejowej przeprawy. Długi na 193 m i szeroki na ponad 12 m most powstaje etapami, a to umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego. Zaawansowana technologia pozwala łączyć konstrukcję z segmentów.
Pomorze Zachodnie
W północno-zachodniej części Polski prace prowadzone są m.in. w Stargardzie, gdzie modernizowany jest wiadukt kolejowy. Obiekt przy stacji częściowo jest już rozebrany. W jego miejscu powstanie nowa konstrukcja dla kolei, a pod nią dwa pasy ruchu, chodniki i ścieżki rowerowe. Schody i windy prowadzące z wiaduktu bezpośrednio na perony ułatwią dostęp do pociągów. Obecnie wykonawca zmienia przebieg podziemnych instalacji, m.in. kabli energetycznych, które odkryto w trakcie prac. Podobnie zmienią się wiadukty w Stargardzie nad torami na ul. Bogusława IV, Konopnickiej praz Składowej.
Coraz lepsze podróże między Poznaniem a Szczecinem
Na modernizowanej linii z Wielkopolski do Szczecina (odcinki: Poznań – Wronki, Wronki – Słonice, Słonice – Szczecin Dąbie) wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Dla podróżnych powstają nowoczesne perony. Można z nich już korzystać w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Komfort w podróży zwiększają wiaty, ławki i antypoślizgowa nawierzchnia. Dla osób o ograniczonych możliwościach przygotowano pochylnie, a na stacjach powstają przejścia podziemne z windami. Podobny standard zapewniony będzie także na peronach m.in. we Wronkach, Szamotułach, Mokrzu, Drawinach, Podleścu, Dolicach, Kolinie i Choszcznie.
Pociągi jeżdżą nowym torem wyposażonym w sieć trakcyjną i urządzenia sterowania na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły, Pęckowo – Wronki. Przygotowywany jest sąsiedni tor.
Równolegle prace prowadzone są między stacją Słonice a Choszczno, Dolice a Kolin, Reprowo a Szczecin Dąbie. Na odcinku Dobiegniew – Bierzwnik oraz na stacji Drawski Młyn przed montażem nowych, rozbierane są stare szyny, podkłady i sieć trakcyjna. Postępy prac na wszystkich odcinkach linii kolejowej uwzględnia rozkład jazdy.
Efektem realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji będzie zwiększenie prędkości między Poznaniem a Szczecinem do 160 km/h. Skróci to czas przejazdu najszybszych pociągów o ok. 50 min. Wzrośnie komfort podróży i poziom bezpieczeństwa, m.in. dzięki nowoczesnemu systemowi sterowania, modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych i budowie dwóch nowych Lokalnych Centrów Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.