Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK ogłosiło przetargi na prawie ćwierć miliarda złotych

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi o wartości prawie ćwierć miliarda złotych. Pierwszy dotyczy podniesienia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h, drugi – wymiany sieci trakcyjnej między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim na linii łączącej woj. mazowieckie z łódzkim.

Fot. Izabela Miernikiewicz / PKP PLK

Przetarg wart ponad 200 mln zł dotyczy prac na linii Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu w relacjach m.in. z Warszawy do Krakowa i Katowic.

W ramach przetargu zrealizowane mają zostać prace torowe. Wykonawca wyreguluje sieć trakcyjną na CMK i przyległe łącznice. W trakcie robót utrzymany zostanie ruch pociągów.

Do prac na ponad 220 km linii Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie wykorzystane zostaną wysokowydajne maszyny. Dla sprawnego przejazdu w wybranych lokalizacjach zaplanowano wymianę szyn, podkładów oraz oczyszczenie tłucznia. Roboty torowe przewidziano na lata 2022-2023. Prace są skoordynowane z innymi zadaniami realizowanymi i planowanymi na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Zadanie „Wykonanie robót torowych celem podniesienia prędkości na linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie” będzie realizowane w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.

CMK zapewni jeszcze lepsze podróże między regionami, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości techniczne trasy. Efektem inwestycji będzie krótszy czas podróży pociągiem w relacjach dalekobieżnych między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem oraz bardziej atrakcyjne połączenia z regionu świętokrzyskiego i łódzkiego.

Na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej budowane są wiadukty drogowe, które zastąpią przejazdy w poziomie szyn i przebudowywane mosty. Na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.

Drugim zadaniem jest przetarg na wymianę sieci trakcyjnej między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim, na linii między woj. Mazowieckim i łódzkim. Roboty są szacowane na około 46 mln zł.

Przetarg ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje wymianę sieci trakcyjnej na 40 km toru. Roboty dotyczą jednego toru na odcinkach: Drzewica – Przysucha – Wolanów, Radom Krychnowice – Radom oraz na stacjach Radzice, Przysucha i Radom Krychnowice. Inwestycję zaplanowano na lata 2022-2023. Efektem prac będzie zapewnienie sprawnych przejazdów pociągów z prędkością do 120 km/h. Prace są kontynuacją już zrealizowanych robót m.in. sieciowych. Dla podróżnych na linii między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim poprawiono warunki obsługi na przystankach Tomaszów Mazowiecki, Brzustów, Antoninów, Dęba Opoczyńska i Radzice. Oprócz wymiany sieci trakcyjnej PLK na międzyregionalnej trasie wykonują prace torowe, które również przyczyniają się do poprawy warunków przejazdu pociągów.

Reklama