Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę 4 podstacji na linii Chabówka – Nowy Sącz

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę 4 podstacji trakcyjnych na linii ChabówkaNowy Sącz. Inwestycja to niezbędny krok do elektryfikacji linii na przygotowywanej trasie „Podłęże – Piekiełko”.

Fot. Jerzy Kohut

PLK przygotowują połączenie kolejowe „Podłęże – Piekiełko”, które obejmuje modernizację i elektryfikację trasy ChabówkaNowy Sącz oraz budowę nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Podstacje trakcyjne powstaną na linii nr 104 ChabówkaNowy Sącz.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły na początku lipca postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wybudowanie czterech podstacji. Powstaną one w miejscowościach: Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa.

Podstacja trakcyjna, to obiekt elektroenergetyczny, zasilany z zewnętrznego systemu, którego podstawowym zadaniem jest zasilanie kolejowej sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii. Elektryfikacja zapewni możliwość wykorzystania pociągów elektrycznych i bardziej ekologiczny transport. Zwiększy się atrakcyjność połączeń kolejowych w Małopolsce, na trasach krajowych i międzynarodowych.

PLK kontynuują prace w zakresie I etapu inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Opracowywana jest dokumentacja projektowa modernizacji linii kolejowej ChabówkaNowy Sącz oraz budowy nowej trasy. To „Podłęże – Piekiełko”. Dla linii ChabówkaNowy Sącz sporządzono dokumentację z prac geologicznych i geotechnicznych. Przygotowano projekty budowlane dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna – posterunek odgałęźny Fornale oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Opracowywane są projekty wykonawcze dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

Nowe połączenie – określane jako „Podłęże – Piekiełko”, składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.

Realizacja przedsięwzięcia oznacza lepsze połączenia regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami. Sprawniejsze, wygodniejsze i szybsze będą dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie KrakówZakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 godziny. Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją.

Rozbudowana sieć kolejowa stworzy korzystne warunki dla przewozów międzynarodowych między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Inwestycja wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Dodaj komentarz