Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK skontrolowały prawie 50 tys. km torów

W 2021 r. pojazdy diagnostyczne skontrolowały 49,3 tys. km torów – poinformowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To działania, które zmierzają do zapewnienia bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Fot. Izabela Miernikiewicz / PKP PLK
Fot. Izabela Miernikiewicz / PKP PLK

W ramach kontroli sprawdzany był stan geometrii toru, szyn i podkładów, a także sieci trakcyjnej i urządzeń systemu hamowania pociągu. Pomiary prowadził nowoczesny pojazd diagnostyczny, wyposażony w lasery i kamery, który rozpędzał się nawet do 120 km/h. Działania na torach prowadziły także 3 zmodernizowane pojazdy pomiarowe.

Pojazdy pomiarowe obecne są na torach najważniejszych linii kolejowych. Sprawdziły m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy: WarszawaGdynia, Warszawa – Kunowice i WarkaRadom. Ich przejazdy są zaplanowane bez wpływu na rozkładowy ruch pociągów.

– Monitoring stanu linii kolejowych, także z wykorzystaniem nowoczesnych pojazdów diagnostycznych, pozwala na uzyskanie kompleksowej informacji o stanie poszczególnych elementów infrastruktury. Wyniki pomiarów prowadzonych przez Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwalają ocenić stan tras, zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem niezbędne prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i planowe przejazdy pociągów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Szyny pod czujnym okien diagnostów i maszyn

Najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny, określany mobilnym laboratorium na torach, sprawdził w ub.r. 24 600 km torów. Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów, np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h.