Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pozwoliła nie tylko na przywrócenie dawnego blasku zabytkowego budynku, ale przede wszystkim powstała nowoczesna i dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów przestrzeń dworcowa.

Pochodzący z XIX w. dworzec Kołodziejewo znajduje się w województwie kujawsko-pomorskim przy linii kolejowej nr 353 łączącej m.in. Poznań z Toruniem i Olsztynem. Stacja w Kołodziejewie została otwarta w lutym 1894 roku w ramach poprawy dostępności komunikacji kolejowej (pasażerskiej i towarowej) również dla mniejszych miejscowości. Dworzec zbudowano według typowego dla tamtych lat projektu, a podobnych budynków jest w Polsce kilkadziesiąt. W tamtych latach kolejowi projektanci odeszli już od schematu prostych, utylitarnych budowli w stylu przemysłowym i podążali za modnymi, romantycznymi prądami w architekturze. Stąd malownicze zróżnicowanie bryły budynku i ozdobne detale ciesielskie, które niestety nie zachowały się do naszych czasów.
W ramach inwestycji renowację przeszła elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznym, a na wzór historycznej odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa. Odnowioną elewację podkreśla teraz nowa iluminacja. Metamorfozę przeszły także pomieszczenia przeznaczone do obsługi podróżnych, w których elementy historyczne zostały połączone z nowoczesnym designem. Przestrzeń przeznaczona dla podróżnych składa się z dwóch poczekalni, w tym jednej letniej, a także ogólnodostępnych toalet. W przestrzeni dworca pojawiły się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej. W budynku znajdują się dwa lokale komercyjne: na parterze oraz na pierwszym piętrze z tarasem od strony torowiska. Spółka PKP stara się zainteresować swoją ofertą najmu lokalne samorządy.
– Zakończona właśnie inwestycja to kolejny zrewitalizowany zabytkowy dworzec, który został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów. Spółka PKP stale dąży do poprawy jakości obsługi podróżnych na dworcach, finalizuje rozpoczęte wcześniej inwestycje, ale ma również nowe plany, które pozwolą jeszcze lepiej – szybciej i sprawniej – odpowiadać na potrzeby klientów i lokalnych społeczności – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Co istotne, budynek został także dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących. Dzięki inwestycji budynek stał się niskoemisyjny i energooszczędny. Zainstalowano w nim nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Ułożona została nowa nawierzchnia drogi i chodników, a także uporządkowana została zieleń. W poczekalni letniej zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, stojaki rowerowe i zestaw do naprawy rowerów). Przy dworcu przygotowano także trzy miejsca parkingowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami.