Aktualności Inwestycje

Pociągi jadą nad rzekami

Zmodernizowane i wyremontowane kolejowe mosty to gwarancja sprawnych podróży na kolejne lata. Na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powstają nowe przeprawy m.in. nad Wisłą w Krakowie, nad Bugiem na trasie Rail Baltica, nad Pilicą w Warce oraz na linii ze stolicy do Radomia. Już widać efekty inwestycji, realizowanych m.in. z udziałem środków unijnych.

Nad rzekami, po przebudowanych konstrukcjach pociągi mogą jechać szybciej. Przewoźnicy zyskują możliwość przygotowania lepszej oferty. Sprawniej i bezpieczniej pojadą cięższe składy z towarami. Tylko w tym roku PLK zaplanowały prace na 168 mostach w całym kraju.
Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów. Dostosowywane są do coraz wyższych prędkości pociągów, nacisków i większych skrajni budowli. Zazwyczaj prace na obiekcie wykonywane są w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, zwiększających możliwości kolejowych tras. W ramach programu przebudowywane są mniejsze i większe mosty zarówno na liniach regionalnych jak i trasach dalekobieżnych oraz obiekty na liniach, dedykowanych dla ruchu towarowego.

Dzięki przebudowie mostów na kolejowych szlakach, poprawia się komunikacja między regionami oraz wzrastają ich możliwości gospodarcze. Obiekty zyskują lepsze parametry na lata, wzrasta prędkość pociągów i przepustowość mostów. Dzięki inwestycjom, realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., także ze środków unijnych, kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu.

Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Lepsze podróże z Mazowsza na Podlasie z widokiem na Bug

Na trasie Rail Baltica pociągi kursują już po jednej nowej 300-metrowej przeprawie nad Bugiem. Obok powstaje bliźniaczy most. Nasunięto już wszystkie przęsła drugiej konstrukcji , z której każde waży ponad 300 ton. Kolejnym etapem będzie montaż toru. Nowy most dla każdego z torów składa się z pięciu 60-metrowych łukowych przęseł o wysokości ponad 12 m. Obiekt wybudowano, wykorzystując konstrukcję tzw. łuku Langera. Dzięki temu jest on lżejszy, a zarazem bardziej wytrzymały od poprzednika.
Drugim, nowym torem pociągi na trasie między Warszawą a Białymstokiem pojadą na początku 2020 r. Dwa mosty umożliwiające kursowanie pociągów dwoma torami zwiększą przepustowość trasy – będzie mogło przejechać więcej pociągów niż dotychczas. Efektem prac będą krótsze i wygodniejsze podróże oraz sprawny przewóz towarów m.in. z Warszawy do Białegostoku – na jednym z pierwszych zmodernizowanych odcinków Rail Baltica. Wartość budowy mostów, realizowanej przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. to ponad 47 mln zł netto. Kompleksowa modernizacja linii zapewni skrócenie czasu przejazdu między stolicami województwa mazowieckiego i podlaskiego do poniżej 2 h.

Most na Bugu na trasie Warszawa-Białystok

Zelektryfikowana linia i odnowiony trzystumetrowy most na Sanie

Na linii z Lublina do Stalowej Woli wyremontowano 300-metrowy trójprzęsłowy most kolejowy na Sanie w Kępie Rzeczyckiej. Wzmocnione zostały stalowe przęsła kratownicowe oraz betonowe podpory. Ułożono nowe szyny i podkłady. Kończy się montaż sieci trakcyjnej. Remont i „elektryfikacja” przeprawy umożliwi bezpieczniejszy przejazd większej liczby składów z prędkością zwiększoną do 120 km/h. Wartość prac na moście to 16 mln zł netto. Wykonawcą jest konsorcjum Track Tec Construction Sp. z o.o. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.
Od 11 października pociągi regionalne kursują już na całej trasie ze Stalowej Woli do Lublina. Modernizacja i elektryfikacja trasy zwiększy możliwości podróży w ruchu regionalnym oraz dalekobieżnym – rozszerza się dostępność komunikacyjna mieszkańców regionu. Inwestycja współfinansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia kończy się w przyszłym roku.

Most nad Sanem, na trasie Stalowa Wola Rzowadów-Lublin

Przebudowany Most Gdański nad Wisłą służy aglomeracji warszawskiej

Przebudowany w tym roku Most Gdański na Wiśle zwiększa rolę i możliwości kolei w systemie komunikacyjnym stolicy. Jest ważnym ogniwem linii obwodowej, która łączy stacje Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Praga. Korzystają z niego przewoźnicy pasażerscy i towarowi.
Nowa konstrukcja składa się z dziewięciu nowych stalowych przęseł. Jest przystosowana do bezpiecznego przejazdu ciężkich składów z prędkością do 100 km/h i pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h. Przebudowę za 75 mln zł wykonało konsorcjum firm: Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Mostostal Kielce S.A.

Modernizowany most nad Wisłą w Krakowie

Pociągiem nad Wisłą także w Krakowie

Efektem Krajowego Programu Kolejowego staje się poprawa komunikacji w aglomeracjach m.in. dzięki budowie lub modernizacji mostów. Na kolejowej mapie Krakowa powstała nowa, łukowa konstrukcja, która jeszcze w tym roku zapewni przejazd pociągów. 42 elementy o wadze ok. 940 ton montowane były nad nurtem rzeki, obok składów kursujących po starym moście. Przy budowie ponad 230-metrowego obiektu zastosowano podpory na brzegach rzeki. Takie rozwiązanie pozwoli na poprawę żeglowności Wisły.
Docelowo w Krakowie na linii średnicowej powstanie zespół trzech mostów, o nowoczesnej konstrukcji. Będą na nich cztery tory kolejowe dostosowane do prędkością 100 km/h – osobne dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Zapewnią szybsze podróże koleją przez miasto na linii Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz usprawnią przejazdy dalekobieżne. Prace są realizowane przez STRABAG Sp. z o.o. Inwestycja wykorzystuje środki instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Modernizowany most nad Pilicą na trasie Warszawa-Radom

Nowym mostem nad Kanałem Kędzierzyńskim sprawniej pojadą towary

Nowy, 67-metrowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim poprawi warunki przewozu towarów. Stalowa konstrukcja powstała w miejsce starego obiektu na trasie między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla. Na niej zostanie ułożony nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna. 300-tonowy most pozwoli na przejazd pociągów z prędkością do 80 km/h. Towary ze Śląska m.in. z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego szybciej dojadą do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Wartość prac to 7 mln zł. Prace wykonuje PORR S.A. W ramach inwestycji na liniach Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle ze środków UE, remontowany jest także m.in. most na Kanale Gliwickim.

Most na Wieprzu w Dęblinie

Z Olsztyna do Ełku przez most na Pisie w Piszu

W ramach przebudowy linii z Olsztyna do Ełku wyremontowany zostanie 50 m most w Piszu na rzece Pisie. Roboty mają zapewni dobre parametry obiektu na kolejne lata. Zaplanowano wymianę całej konstrukcji stalowej i wzmocnienie przyczółków. Prace przygotowawcze już trwają. Most zostanie dostosowywany do jazdy cięższych pociągów ze zwiększoną prędkością do 120 km/h.
Po modernizacji linii Szczytno – Ełk podróż m.in. z Olsztyna do Ełku będzie krótsza i wygodniejsza. Skorzystają mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły. Będzie dobra oferta dla turystów – łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych. Wartość zadania realizowanego przez TORPOL S.A. to ok. 9,5 mln zł.

Most nad Pilicą łączy Warszawę z Radomiem

Na Mazowszu zmienia się trasa z Warszawy do Radomia. Nad Pilicą w Warce wybudowany został nowy, 200-metrowy most kolejowy. Do jego powstania wykorzystano 185 ton stali i 750 ton betonu. Trwają przygotowania do układania toru. Po modernizacji, przeprawa kolejowa nad rzeką będzie dwutorowa. Nowe 3-przęsłowe konstrukcje będą dostosowane do przejazdu cięższych składów. Dzięki inwestycji za 19 mln zł, pociągi pojadą szybciej – z prędkością 160 km/h. Prace na trasie Warka – Radom realizuje konsorcjum w składzie: Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o., Track Tec Construction Sp. z o.o., SWIETELSKY Baugesellschaft m.b.H., INFRAKOL Sp. k., LEONHARD WEISS GMBH & CO.KG, „INTOP Warszawa” Sp. z o.o.

Pociągami z Warszawy do Puław nad Wieprzem

Na modernizowanej trasie Warszawa – Lublin wybudowane zostały dwa bliźniacze mosty na rzece Wieprz. Obiekty o długości 170 m i szerokości 22 m osadzono na wyremontowanych podporach i przebudowanych przyczółkach. Mosty między Dęblinem a Puławami umożliwiają kursowanie ciężkich składów towarowych (o nacisku 221 kN/oś). Do połowy października z konstrukcji korzystały jedynie pociągi towarowe obsługujące m.in. Zakłady Azotowe w Puławach. Obecnie na trasę Dęblin – Puławy przez nowe mosty na Wieprzu i zmodernizowany tor wróciły pociągi pasażerskie. Przebudowę mostu realizował Mostostal Kraków S.A., a infrastrukturę towarzyszącą wykonał Budimex S.A.

RK

Avatar
MD