Inwestycje

Pociągi towarowe pojadą sprawniej ze Śląska do portów

Fot. PKP PLK

Pociągi towarowe wróciły na trasę między Częstochową a linią ze Śląska do portów nr 131. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły zasadnicze prace na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice, na linii kolejowej nr 146. W ramach modernizacji powstały nowe tory, mosty i wiadukty. Koszt prac wyniósł ponad 200 mln zł.

Modernizacja linii pozwoliła zwiększyć możliwości kolejowych przewozów towarowych. Prace pozwoliły skrócić czas przejazdu o 15 minut. Inwestycja wpłynie na wzrost efektywności transportu kolejowego, jako konkurencji dla innych środków transportu, stworzy impuls do rozwoju gospodarki w regionie, m.in. na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego. Linia kolejowa Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) stanowi połączenie między Częstochową a tzw. linią ze Śląska do portów nr 131 (Chorzów Batory – Tczew – Gdańsk – Gdynia).

Pociągi towarowe na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice kursują z prędkością do 60 km/h. W ramach modernizacji wymieniono prawie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmiany zaszły także w 45 obiektach inżynieryjnych, w tym na stalowym 66-metrowym moście na Warcie w Ważnych Młynach. Sprawne przejazdy zimą zapewnią ogrzewane rozjazdy.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym powstają 4 nowe nastawnie na stacjach: Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska. Po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w grudniu 2020 roku, pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace objęły też 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie urządzenia przejazdowe będą aktywne po zakończeniu prac na nastawniach. Obecne zabezpieczenie i oznakowanie skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczny ruch drogowy.

Projekt zakończy się w grudniu 2020 roku ze względu na rozszerzenie zakresu o budowę nowych nastawni wyposażonych w nowoczesne urządzenia komputerowe.

Projekt “Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” ma wartość 215 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 179 mln zł.